Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Traiesc periculos


Poate o stiti poate nu. Care e cea mai periculoasa rasa de ciini din lume? Ciobanescul scotian.

De ce? Pentru ca e collie. Ma rog, destul de rasuflata.

Oricum e aproape incredibil cum a evoluat povestea asta cu bacteria E. coli. Daca ma gindesc si la ce consecinte economice are sunt pe spate ca virusii. Pentru ca nu e cazul de invirtit in jurul cozii trebuie zis: cacat. Cui nu-i convine e incurajat sa paraseasca zona.

Acuma: de ce cacat? Ok, materii fecale daca va coafeaza intelectual. Pentru ca cu asta se ocupa bacteriutele E. coli. Traiesc si se dezvolta in fiinte (nu gasesc alta formulare suficient de generala) cu singe cald (mamifere as zice) si apar prin mediul inconjurator mai ales prin fecalele respectivelor fiinte.

Ahhh, am uitat sa va zic. Nu am nici macar un milimetru de studii epideo-bio-medicalo-pupu asa ca nu recomand sa se ia litera de lege ceea ce cred eu in legatura cu povestea asta. Criticile si corectiile sunt binevenite si nu mi-e jena sa recunosc daca gresesc.

Pentru chitibusari: stiu ca exista tipuri de E. coli si in pesti, fiinte care nu au singe cald. Chestia e ca bacteria e foarte vioaie. Daca va pasioneaza cititi partea de Diversity de pe wikipedia. Aici.

Fara a minimiza pierderea tragica a unor vieti din cauza bacteriei as sublinia faptul ca din punct de vedere statistic e un eveniment minim de banal. Numarul mortilor intr-o zi in accidentele de circulatie din Europa e de citeva ori mai mare decit cel al persoanelor decedate din cauza E. coli in ultimele saptamini. Zarva pe tema asta e cauzata de faptul ca bacteria e cunoscuta (de peste 100 de ani), megacercetata si omniprezenta. Totusi ucide.

Asta e si marele meu semn de intrebare. De ce a aparut povestea in Germania? Daca se intimpla in vreo tara africana, in Albania, in Republica Moldova, in Ucraina sau in Romania nu ma surprindea.

Acces la apa problematic si obisnuinte legate de igiena ciudatele. In Romania peste 40 la suta dintre gospodarii (familii) nu au acces la apa curenta. De cantitatea de sapun/cap de locuitor nici nu mai are rost sa amintesc.

In Germania este acces la apa curenta si cred ca e una dintre ultimele tari in care ai suspecta autoritatile ca nu au sisteme care sa se asigure ca sanatatea publica nu e pusa in pericol de apa, salata, castraveti ori de centralele nucleare.

Din punct de vedere al sanatatii publice, bacteriile -in general, E. coli tura asta- pot infecta organismul purtator. Bine, o sa ziceti, da’ infectiile se trateaza cu antibiotice.

Prin zona asta cred ca e raspunsul. Abuzul de antibiotice (record in Romania in rindul tarilor UE) si rezistenta tot mai mare la astfel de tratamente (inteleg ca in ultimele 2-3 decenii dozele au crescut de vreo 5 ori).

E suficienta o mutatie a E. coli cu rezistenta sporita la antibiotice si niste cetateni (nemtii acum) crescuti intr-un mediu tot mai septic si cu un sistem imunitar analfabet.

Parca ziceam ceva si de efectele economice (m-am lungit si nici macar nu am zis ce vreu, poate o sa revin. Se apropie alegerile locale si parcurile sunt upgrade-ate…). Habar nu am de Spania, Germania s.a.m.d. Comisia Europeana (nea’Ciolos) pregateste vreo 200 de milioane de euro despagubiri pentru agricultori.

Am trecut pe la piata si am cumparat niste rosii si castraveti. Am intrebat-o pe vinzatoare daca se simte la vinzarea castravetilor povestea cu E. coli. “Daaaa”, a zis ea nemultumita. “Nici un sfert nu nu mai dau fata de inainte”.

Ma duc sa-mi fac o salata.

3 Comments on “Traiesc periculos”

  1. teo says:

    OK, cu ce zici, perfect de acord. Insa mi-am mai adus aminte de ceva. Nu stiu daca se mai practica. Pe vremea cand am fost studenta o colega a fost in vacanta de vara la niste prieteni in Germania si mi-a povestit ca a cam facut foame pentru ca onor nemtii mergeau si luau legume de unde se arunca marfa expirata din supermarketuri pe motiv ca inca sunt bune de mancat si asa ei sunt eco, nelasand mancarea sa se arunce.

    Pe de-o parte sunt in stare sa=si toarne dezinfectant si in gura, pe de alta mananca din gunoi. Si atunci se mira ca da bacteria in ei.

    Plus ca e. coli e o chestie care traieste la suprafata. Deci tot o faza de ai spalat sau nu vegetala e.

    Pacat ca pentru ei ajung alte popoare sa piarda, dar cumva ajungem sa ii intelegem acum pe asiatici, cand si-au decimat fermele de pasari din cauza gripei aviare.Alta chestie de mare fisss. Atunci era doar o stire de la mii de kilometri distanta. Acum e la noi in ograda si vedem cat doare.

    • @ teo

      Mda. Si asta era unul dintre punctele pe care am vrut sa-l ating. Dar oricum am fost prea lung. Poate mai revin cu toate ca doamna Lagarde a fost in India si China si nimeni nu a ciriit nimic, s-au scumpit locuintele in Shanghai, China e cu un portavion in buzunar si se hiriie cu Vietnamul (o sa fie complicata povestea in zona aia “East China Sea”), Delta si caii salbatici (cre ‘ca va trebui sa-mi fac totusi cont pe youtube ca sa pot urca video), Schengen si tot asa.

      A trebuit sa acopar saptamina asta subiectul cu E. coli si nu am apucat sa zic tot. Nici de data asta n-am apucat. Cind am sapat dupa E. coli am auzit si eu de nemti verzi, un fel de “minimalisti”. Care consuma cit mai natural si cu impact cit mai mic asupra mediului. Nu neaparat la nivel de scormonit in rebuturi cit reciclare de apa si asta cit mai economicos (am vazut si o chestie pe NGC sau Discovery C cu un nene care minca animale calcate de masini si adunate de pe marginea autostrazii -bursuci, iepuri, pasari- ca sa nu fie “risipa”. Treaba lui si a celor care ii impartaseau pasiunea ecologista). Dar nici nu-mi pot pemite sa judec o natie dupa citeva povesti. Atita vreme cit nu ma afecteaza eu nu ma bag cu bocancii in viata nimanui. Asta cu apa chiar o inteleg. In Romania nu e (inca) apreciata la adevarat ei valoare. Pentru ca e ieftina sau gratis. Si n-o zic acum din complezenta (dovada).

      Asa ca, insist, 20+ de morti intr-o tara de peste 80 de milioane e statistic posibila. Si asta cu respectul cuvenit. Stalin a zis-o mai bine decit as putea eu: un milion de morti e statistica; citiva morti (sub ochii tai sau din cei apropiati) sunt tot atitea tragedii. Recunosc insa ca, medical vorbind, e ciudat. Plus presa (hm, mi-am amintit de-o carte pe teme de astea cu un tigru pe coperta)…

      Altfel, felicitari (sper sa nu gresesc) pentru Grecia. Nu trebuie sa citesti ziarele ca sa gasesti povestile interesante. Ia intreaba tu baietii (da’ inainte sa ia viteza la beri) cum ajungi taximetrist la ei, coafeza, cum poti intra in transportul de camioane (incredibil de reglementat la ei) si tot asa. Ia vezi cam ce evaziune au (hai, ca e pe terenul tau). Mai intreaba ce virsta au pensionarii din cercul lor si citi bani iau. O sa fi surprinsa.

      Saracul neamt de 62 de ani care lucreaza are si el dreptatea lui cind se enerveaza daca aude ca o parte din taxele pe care le plateste el se duc pe al 17-lea salariu al bugetarilor din Grecia sau pe a 13-a pensie (era pina anul trecut) a unui grec de vreo 53 de ani.

      Inteleg ca sunt nemultumiti din cauza ca trebuie sa faca privatizari ca sa primeasca ajutor financiar. Ma rog, nu sunt un fan al privatizarii Petrom si poate a Romgaz, CEC, Transelectrica, Nuclearelectrica… Dar nici nu poti cere bani atita timp cit ai active vandabile. E ca si la noi cu ajutorul social acordat unora cu doua case, o masina si plasme (sa fie ca sa nu piada domnu’golu’sau doamna episodul 296413287490234 din “Tinar si nelinistit”). “Am valoare da’n-am bani”. E o diferenta intre lipsa de lichiditate (cum le place grecilor sa creada) si insolventa (cum pare ca e de fapt).

      Asta ca sa nu mai zic ca daca reusesti sa pricepi cum si cite sunt categoriile din Grecia care au legi speciale de pensionare (cum sunt in Romania magistratii, armata, politia, palamentarii… o gluma fata de ce e la ei. Cred ca au vreo 150 de legi speciale de pensionare. N-as exclude ca chiar si pentru sugari 😉 ) te angajeaza si Comisia Europeana si te plateste si FMI pentru niscaiva consultanta.

      Soare si distractie!

  2. matrioska says:

    Intre timpe, povestea cu e. colli s-a dezumflat, asa ca nu e nevoie sa mai adaug nimic.

    O singura observatie.
    Acele persoane au murit (si sa se odihneasca in pace, ca pana la urma, sa mananci mancare tratata cu ingrasaminte-bio nespalata nu e un pacat atat de mare incat sa merite sa-l platesti cu viata) nu din cauza abuzului de antibiotice care a dus la selectia unei tulpini deosebit de agresive ( pana acum am intalnit o singura pacienta cu o tulpina e colli rezistenta la toate antibioticele obisnuite. Nu era in coma sau mai stie ce; avea doar o infectie urinara cronica. Atat). Au murit din cauza protocoalelor medicale ultra-rigide specifice medicinii controlate de companiile de asigurari. Acolo tot ce faci se deconteaza, si nu ai voie sa faci nimic nejustificat. In Romania, situatia s-ar fi rezolvat cu un “cocktail” de antibiotice (se da in cazul in care viata pacientului este evident in pericol, nu exista date despre tipul bacteriei care a provocat boala si este evident ca nu mai exista timpul necesar de a se astepta rezulatul microbiologului- in general 2-3 zile). In strainatate, acest lucru nu e permis. Trebuie asteptata antibiograma. Pana atunci se dau perfuzii cu sef fiziologic si medicamente contra febrei. Cine rezista, scapa, cine nu, asta e…


Leave a Reply

