Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Slujba de rit vechi la Periprava


Muuulte confuzii se mai fac pe subiectul asta. Confuzia e foarte vizibila de Craciun cind tot felul de blonde crete “relateaza” despre Craciunul de “rit” sau “stil” vechi de pe 6 ianuarie. In general despre meniu si despre faptul ca “ne place in Romania/Poiana Brasov”. Relatarile se termina cu povestea ca “s-a dansat pe muzica romaneasca dar si ruseasca” (aici intra imagini cu barbati si pietenele lor blonde pe o Kalinka). S-o luam cu binisorul.

Ambele sunt sarbatori de Craciun ortodox. “Vechi”. Doar ca unul e pe “stil vechi”, iar celalat de “rit vechi”. Daca ajungeti pe la Periprava, judetul Tulcea, si aveti ocazia, incercati sa nu ratati slujba de duminica. Pe rit vechi. Incepe la 8:30 (fata de 10 in ortodoxia romaneasca) dar va prindeti si singuri dupa faptul ca bate clopotul.

Pentru a intelege diferenta de rit e suficient sa va ginditi la diferenta intre ortodoxie si catolicism. Ambele sunt religii crestine insa au un alt rit (despartirea sau “Marea schisma” a avut loc in 1054, acum aproape 1.000 de ani). Diferenta e mare: spre exemplu ortodocsii isi fac crucea la dreapta, la “al Sfintului Duh” (dupa in numele Tatalui si al Fiului), in timp ce catolicii fac crucea la stinga la “al Sfintului Duh”.

Diferenta intre ritul vechi si cel nou in ortodoxie e si ea semnificativa (despartirea a avut loc dupa Sinodul din 1654). Printre altele, crucea se face in mod diferit. In ortodoxia noastra se face cu primele trei degete strinse, iar celelalte doua sunt lipite de palma. Cam asa (e greu sa faci poze cu mina stinga, ocazie cu care mi-am dat seama ca stingacii puri nu au viata usoara din cauza comenzilor adaptate miinii drepte)

In ortodoxia de rit vechi sunt strinse primul si ultimele doua degete. Celelalte doua sunt intinse. Exista o explicatie “religioasa” dar as intra pe un domeniu pe care nu-l stapinesc

“Stilul vechi” e legat de calendar. Adica de diferenta dintre calendarul iulian (vechi) si cel gregorian (nou). Diferenta e de 13 zile. Bine, povestea e mult mai complicata. In Romania s-a trecut la noul calendar in 1924, pe 1 octombrie. Zi care a devenit 14 octombrie si astfel 13 zile au disparut.

Din punct de vedere religios nu e (cu adevarat) o trecere la calendarul gregorian. E ceea ce se numeste “calendar iulian imbunatatit”. Calendarul e de fapt acelasi doar ca a fost adus la zi disparind 13 zile (1-14 octombrie 1924). Diferentele astronomice care au dus la aceasta “imbunatatire” se vor simti abia dupa anul 2.800. Pina atunci suntem suprapusi peste calendarul gregorian dar biserica lucreaza/functioneaza/calculeaza dupa cel iulian. Pina in 2800 mai este vreme sa se limpezeasca povestea.

Sa nu va inchipuiti ca e atit de usor sa participi la o astfel de slujba. In primul rind, barbatii si femeile nu intra prin acelasi loc. Pentru barbati exista intrarile laterale cam in zona din fata altarului. Interzis pentru femei.

Ele intra pe usa normala (dupa cum ni se pare noua). Usa interzisa barbatilor. Plus ca barbatii si femeile nu se amesteca (femeile stau in spate, exista un fel de “despartire” intre cele doua jumatati ale bisericii). Atentie: femeie inseamna (in ritul asta) persoana de sex feminin si casatorita. Restul femeilor, un fel de fetele, stau in ceea ce s-ar numi holul bisericii. Intre usa de la intrare si usa din sala bisericii. Complicat…

Daca nu va era de ajuns, aflati ca regulile legate de tinuta sunt mult mai stricte. Daca in bisericile ortodoxe de rit nou nu sunt probleme cu mineca scurta in timpul verii (chiar si cu pantalonii la femei) in cazul ritului vechi nu se accepta. Mineca lunga inclusiv la barbati.

Ceea ce se numeste “briu” e (parerea mea) o traducere neinspirata. Se numeste “pois”. Snur (cu semnificatia lui religioasa) mi se pare mult mai potrivit. Il vedeti si la femei si la barbati (ies de sub haina niste ciucuri).





Slujba e in rusa sau slavona veche (nu am reusit sa-mi dau seama insa as inclina spre ultima varianta) asa ca nu va asteptati sa pricepeti multe.

Daca ati ajuns pina aici inseamna ca ori v-ati enervat ori va intereseaza. Asa ca ar fi util sa aflati cum va dati seama daca o biserica e de rit vechi. Dupa cruce. Are partea aia in diagonala la baza…

Advertisements

7 Comments on “Slujba de rit vechi la Periprava”

  1. teo says:

    Foarte interesant. Sa stii ca si in “sat” la mine se folosesc 2 intrari, cu exact aceeasi intrebuintare. Pana nu demult femeile trebuiau sa se opreasca “in tinda” adica sa stea pana sub cor, dar cum ponderea in biserica s-a schimbat si barbatii au cam renuntat la obiceiul asta, ele au avansat ca sa ocupe locul lasat liber.

    Ai cumva si un episod despre lagarul comunist de la Periprava? S-a cam murit pe rupte pe-acolo.

    • @ teo

      Da. Am umblat, am vorbit, am vazut. O chestie extrem de confuza din destule motive. Fiecare iti zice alta poveste si nu m-as rezuma la un rezumat.
      Altfel vezi una dintre probele de incarcare video la http://www.youtube.com/watch?v=_b10tn3boX0

      • teo says:

        Mda, am găsit acu pe net articole despre faptul că au vândut închisoarea unui francez care a transformat-o staţiune. Asta e, trăim în ţara în care orice e posibil.

        Ideea mea a plecat de la faptul că Periprava e deseori pomenita în Memorialul Durerii. Şi am impresia că autoarea serialului a fost foarte documentată. Mă gândeam că fiind la sursă, ai aflat lucruri interesante.

        • @ teo

          Si asta e unul dintre aspecte. M-am intilnit cu Sylvain, “francezul” cum i se zice pe acolo, la el pe proprietate. Eu in calitate de “infractor”, fiind acolo fara permisiune. Mie personal mi s-a parut de treaba si asta nu din cauza ca nu a iesit scandal (niste hiriieli au fost). Chiar cred ca face mai mult pentru “Delta Dunarii” decit fac multi altii care-si iau salarii pe tema asta. De aia zic ca nu e o tema lejera, in care sa poti tine cirma drept fara sa exagerezi nici in colo si nici dincolo.

  2. matrioska says:

    chiar si in bisericile de rit nou, preotul binecuvanteaza enoriasii facand semnul crucii cu degetele ca in cea de a doua fotografie …dar, cine sa se mai uite la preot?

  3. Tiberiu says:

    Dupa relatare, dumneavoastra ati vizitat o biserica lipoveneasca (rusi lipoveni). Ei sunt cei care se inchina in modul aratat in fotografie.

    A fi de “rit vechi” inseamna a respecta calendarul iulian, si sunt Biserici (Ortodoxa Rusa, Muntele Athos, etc.) si culte care il respecta. Intre acestia, rusii lipoveni sunt o fractiune separata prin schisma de Biserica Rusa in timpul lui Petru cel Mare si refugiata la noi in Delta. Scandalul de atunci a plecat de la diferente pe care le aveau in cult si la care nu au vrut sa renunte (printre care felul in care se inchina). Deci, a fi de “rit vechi” nu inseamna a fi lipovean.
    Crucea din fotografie nu este o cruce de rit vechi, nu este o cruce lipoveneasca, ci este pur si simplu o cruce ruseasca (intalnita si la ortodocsi). Bratul diagonal, suportul ce se afla sub picioarele Mantuitorului, ar fi reprezentat diagonal ca aluzie la talharul din dreapta (talharul cel bun) care a crezut in Hristos si I-a cerut sa il ia si pe el in Rai.

    matrioska,

    preotii ortodocsi binecuvanteaza tinand degetele putin altfel: degetul mare se incruciseaza cu inelarul, cel aratator se tine drept, mijlociul se indoaie putin, cel mic se indoaie si el putin. Astfel, degetele descriu numele lui Iisus Hristos, prescurtat in greaca si slavona: IC XC.
    Modul de a se inchina si a binecuvanta a variat intrucatva in toata crestinatatea, de fiecare data gesturile avand un simbolism precis. De exempu in Apus, inainte de Marea Schisma, se binecuvanta cu primele trei degete ridicate drept si inelarul si cel mic indoite in palma (simbolizand Sfanta Treime si Adam si Eva in rugaciune sau cele doua firi ale Mantuitorului- Dumnezeiasca si omeneasca). Gestica incarcata de simboluri devine, astfel o alta podoaba pentru cultul Bisericii .

    Sanatate si spor la treaba!

    • @ Tiberiu

      N-am zis niciunde ca “rit vechi” inseamna “lipovean”. Probabil n-ati citit cu atentie. Faza cu crucea (ca e ruseasca si ca nu are legatura cu “ritul vechi”) m-a pus pe ginduri si s-ar putea sa fie adevarata. Mie insa asa mi-a spus domnul care se ocupa de biserica din Periprava. Daca a gresit el, am gresit si eu.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s