Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Ca in Delta acasa


Daca tot m-am apucat de bucatarit am gasit si niste retete “lipovenesti”. Mai degraba rusesti, as zice, dar asta e materialul clientului cu asta lucram..

Poza arata destul de fidel partea de “zeama” la care m-am referit la capitolul ciorba de peste cit mai reala. As zice ca n-am fost deloc departe de adevar.

Distractiv e ca atunci cind i-am intrebat pe pescarii care erau la Periprava daca ciorba de peste adevarata se face din capete si cozi au reactionat de parca i-as fi injurat. De mama.

Ma rog, poate ca borsul nu e o varianta moldoveneasca de ciorba (acrita) cum imi inchipuiam. Complicata ciorba asta de peste.

Bors de peste (4 portii)
Ingrediente: 4 capete de peste, 4 cartofi, 2 cepe, un morcov, 4 rosii, sare.

Preparare: Se pun la fiert intr-o oala cartofii taiati marunt, ceapa tocata si morcovul taiat rondele. Cind zarzavatul este aproape fiert, se pun cele 4 capete de peste si se lasa pe foc pina ies ochii pestelui. Se adauga rosiile tocate, curatate in prealabil de pielita. Cind se serveste, se presara patrunjel si se acreste dupa gust.

Blini (Clatite cu urda sau brinza)

Ingrediente: 700 ml lapte, drojdie de bere cit o nuca, 50 gr unt, 2 oua, 300 gr faina, o lingurita de zahar, un virf de cutit de sare, 300 gr urda sau brinza nu foarte sarata.

Preparare: In 200 ml lapte caldut se adauga drojdia de bere si putina faina, dupa care se pune la cald pina creste compozitia. Se amesteca apoi cu 50 gr unt topit, un ou, un virf de cutit de sare, o lingurita de zahar, 300 gr faina si 500 ml lapte.
Clatitele obtinute prin prajire pe o parte si pe alta in tigaie (se unge, de preferat, cu untura proaspata) se umplu cu amestecul obtinut din 300 gr urda sau brinza amestecate cu un ou sau cu o cescuta de smintana. Dupa ce se fac rulouri, clatitele pot fi introduse in cuptor pentru citeva minute. Se servesc cu smintana sau cu miere de albine.

Vareniki (Coltunasi cu brinza)

Ingrediente: 250 g faina, un ou, 200 g brinza telemea, doua cescute de smintana, 100 g unt, sare, o ceasca de apa.

Preparare: Se face o coca din faina, o ceasca cu apa, un ou si putina sare. Se lasa o ora, dupa care se intinde cu sucitorul si se taie cu gura unei cani sau in patrate. In fiecare cerc (sau patrat) se pune o lingura din amestecul facut din brinza rasa, smintana (sau un ou) si putina sare (daca brinza e dulce). Coltunasii se pun la fiert in apa clocotita si putin sarata. Se servesc cu unt topit si smintana.

4 Comments on “Ca in Delta acasa”

  1. teo says:

    Toate astea le-ai facut singur? wow!!!
    Taica-meu a facut armata in Jurilovca si acolo se facea ciorba din pesti mai mici care erau fierti pana cadea toata carnea de pe ei. Probabil de aia s-au uitat localnicii la tine de parca tocmai ai fi comis un sacrilegiu.

    • @teo

      Da de unde..crezi ca ma reprofilez ca circiumar? (nu ca as avea ceva impotriva ocupatiei). Ciorba/borsul mi-ar iesi dar celelalte doua nici vorba.
      Am gasit retetele pe un site “lipovenesc” in timp ce cautam o traducere mai buna a briului purtat in biserica si am zis sa compar si borsul de peste cu ce am apucat eu sa maninc. Initial trebuia sa fie in postarea cu ciorba dar ar fi iesit prea lunga asa ca le-am despartit.

      Titlul vine de la un fel de “ca la mama acasa”. Ultima mincare, vareniki, se face si prin zona bunicilor mei (Maramures) si e foarte buna.

      • teo says:

        @administrator
        Hm… Zici tu ceva cu postările scurte. Se pare că scriitură lungă, necitire sigură prin plictisirea onoratului vizitator de blog. Păcat în care eu am căzut adesea 😦

  2. andreea says:

    Mai multe tipuri de pesti,somn,caras,crap,pastruga…etc,cu tot cu capete si cozi,rosii,ardei destui,ceapa,telina,cartofi mai multicei,ulei,otet,sare,patrunjel si leustean. Asta-i borsul de peste adevarat 🙂 + mujdei pt servit si pentru dres optional,smantana.


Leave a Reply

