Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Hai la braga, neamule!


Nu sunt de ieri, de azi, insa pina acum n-am baut in veci braga. Citisem de ea dar nu s-a intimplat sa dam nas in nas. Zic, scrierile vechi, ca braga era o foarte populara bautura in zona sudica a Romaniei in timpul verii.

Atit de populara incit existau bragagii care circulau prin Bucuresti cu cofele in spinare. Era bauta mai ales vara si (cred) in special dimineata. Era o “bautura racoritoare”. Ei bine, m-am intilnit cu ea. Cu braga. Nu se cadea s-o refuz….

Strada Lipscani, centrul vechi al Bucurestiului (zona Universitate, in stinga BNR, partea spre Calea Victoriei). Care, daca ma iau dupa ce zice unul si altul, incepe sa semene cu o oarecare zona turistica a Bruxelles-ului.

Habar nu am insa trebuie sa recunosc ca s-a imbunatatit mult vadul comercial in centrul vechi. Daca deschizi o terasa in centrul vechi ai sanse mari sa fie plina in cele mai multe zile ale verii. Planul de afaceri si cash-flow-ul sunt chestii diferite 🙂

Braga, bre! M-a atras afisul. S-ar putea s-o mai gasiti si in alte locuri (braga) insa eu am cautat in zadar anii trecuti. Si chiar ma pricep sa gasesc “chestii”.

E usor acidulata, cam ca un suc de soc pentru cei care stiu despre ce e vorba, si cu un gust “fructos”. L-am mai intilnit in viata mea insa e greu de explicat. Un fel de “vinisor” de fructe. Consistenta aduce cu laptele de soia. Un pic (o idee) mai gros decit laptele de vaca.

La modul serios vorbind s-ar putea sa fie doar o gaselnita de marketing. Cita vreme am baut eu paharul de braga de 300 de mililitri, vreo 10 minute, s-au oprit cel putin vreo 3 grupulete de persoane sa citeasca si sa fotografieze. Doua fete si-au si umplut o sticla de jumatate de litru cu braga. Dovada ca nu am fost eu singurul curios.

Doar ca braga de pe Lipscani e vinduta dintr-un “cooler” de plastic. Cind se apropie de fundul coolerului se realimenteaza din niste bidoane albe de palstic. Cu capac rosu. N-am nimic cu plasticul, sa nu ma intelegeti gresit, chiar il consider un material extraordinar al erei industriale.

Totusi, laptele si apa tinute in recipiente de plastic nu sunt la fel de bune ca in cazul in care le pastrezi in ol de lut. La fel, vinul, pare mai bun daca e din butoaie de lemn decit daca il bei din flacoane de plastic. Idem berea. La sticla are alt gust fata de dozele de aluminiu.

Asa ca nu cred ca am baut aceeasi braga ca si cei care o laudau acum 80-100 de ani. Mi-am dat insa silinta 😉

6 Comments on “Hai la braga, neamule!”

  1. Dan says:

    Suntem producatori de braga! Ne gasiti in fiecare week-end in Targul De Produse Traditionale Romanesti din parcul facultatii de Agronomie.

    Mai multe detalii pe site-ul nostru/…………/

    Va asteptam sa Gustati un pic de istorie!

  2. Gabriel Georgescu says:

    Braga de la Saray e departe, foarte departe de ceea ce ar trebui sa fie o braga. Îi lipsește consistența, (braga, datorită compoziției de cereale, e mai groasă), și nu pare făcută conforma rețetei tradiționale. Am băut astăzi (11 mai 2012) și gustul nu e deloc fericit. În schimb, cei de la Agronomie (“braga buna”, parcă se numesc) sunt foarte buni. Rețeta este respectată, aspectul e potrivit (tărăța de secară se arde un pic în cuptor, după care se pune la fermentat, de aici și culoarea ușor maronie).

    • @ Gabriel Georgescu

      Se poate. A fost prima data din viata mea cind am baut braga asa ca nu am de unde sa stiu daca respecta sau nu reteta traditionala. Eram curios (e de acum un an postarea) si mie mi s-a parut baubila. Daca te-ar fi interesat mai mult ce am scris si nu promovarea bragai de la Agronomie ai fi vazut la final: “Asa ca nu cred ca am baut aceeasi braga ca si cei care o laudau acum 80-100 de ani. Mi-am dat insa silinta “.

      Nu ma deranjeaza “reclama” daca poate ajuta pe cineva interesat de braga mai buna decit cea din centrul istoric. Insa, daca e mai rea sa nu te mire ca o sa dau drumul si la comentariile critice sau injurioase privind braga de la Agronomie.

  3. Bogdan Brînzan says:

    Buna ziua! La mulți ani!
    Intentionam sa organizam un festival de traditie in Galati, intitulat ”Festivalul Bragai”. Pentru asta ar fi nevoie sa contactam mai multe forme producatoare din tara si de ce nu, si de afara. Aveti cunostinta despre astfel de producatori? Ne puteti sprijini? Ne dorim sa aducem si producatori de halvita, barcute, siret si tot ce e traditional, sa organizam si spectacole de muzica si dans. Va rog sa ne raspundeti daca doriti sa participati si sa ne ajutati in acest demers.
    Multumesc, o zi buna!
    Bogdan Brinzan, presedintele Asociatiei Galati, orasul meu


Leave a Reply

