Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Zbor de la Bucuresti la Beijing / analiza pe texte


As zice ca exista interes legat de China in Romania. Asta din cauza ca am avut o zi cu record de vizualizari. Cu toate ca am scris destule lucruri interesante si pina acum (nu neaparat toate, dar destule, parerea mea). Ma rog, gusturile nu se discuta…

Dintre toate “propunerile” discutate de delegatia Romaniei care a vizitat China (10-16 august) au sanse bunicele sa se realizeze doua: deschiderea in Romania a unei sucursale a China Development Bank si, se poate si asta, o linie aeriana directa Bucuresti-Beijing.

O sa incerc sa revin in zilele urmatoare si cu restul: energie, Cernavoda, autostrazi, vin, turisti, licitatii. Ar iesi insa o poveste prea lunga. Stati insa prin preajma (deh, interesul poarta fesul!)

Cu banca e simplu. Mi se pare destul de probabil ca China Development Bank sa-si deschida la Bucuresti o sucursala. In limbaj mai comun, ar fi un fel de punct de lucru.

Unul dintre motive, nu principalul, e ca Beijingul are multi bani. Trebuie sa-i plaseze undeva profitabil si Romania nu e o piata rea. Vezi dobinzile din Romania in comparatie cu alte tari. Poate creditarea nu isi revine intr-un an sau doi (banca lucreaza la nivel mai mare, nu va ginditi la credite cu buletinul) insa la un moment dat o sa ia din nou viteza. Nevoi sunt.

In plus, ar fi in sprijinul diasporei chinezesti din China (si a afacerilor bancii, evident) sa poti trimite/primi bani pe relatia asta. Cei mai multi chinezi sunt oricum in sud: Bucuresti, Brasov, litoral (o sa avem o surpriza, zic, click aici) asa ca ar fi avantajos sa depui lei iar familia din China sa ridice yuani. In una sau doua zile. Ori invers.

Cei care au lucrat prin strainatate (sau au rude in situatia asta) stiu foarte bine cit e de greu sa trimiti bani pe filiere bancare cu multe ocolisuri. O dovada in sensul asta e existenta (prospera) a Western Union si MoneyGram. Nu vreti sa stiti comisioanele de transfer…

Vestea proasta pentru cei care isi inchipuie ca o sa ploua cu bani din China e ca orice banca cu activitate in Romania se supune acelorasi reguli/reglementari. Stabilite de BNR. Nu le stiu, ar fi culmea!, insa n-are importanta cine e proprietarul (China, Societe Generale, Raiffeisen, statul roman-CEC) regulile sunt aceleasi. Asa ca, nope, n-o sa ploua cu bani. Insa concurenta in domeniul bancar nu strica si duce (in principiu) la scaderea dobinzilor.

Cel mai important motiv pentru China ar fi insa ca o astfel de sucursala ar ajuta la eforturile de a transforma yuanul intr-o moneda internationala. Nu e usor (iti trebuie fluxuri de bani, swap-uri, incredere, raspindire, volum…) insa cred ca Beijingul are speranta sa realizeze chestia asta in 10-15 ani. Click aici daca va intereseaza tema “yuanului moneda internationala”.

E nasol sa depinzi de dolar (considera China si nu numai). Ba creste, ba scade (ca sa nu mai zic de preturile petrolului, fierului, aurului, gazului, ingrasamintelor, avioanelor sau al carbunelui) in functie de “meciurile politice” dintre republicanii si democratii din Congresul SUA.

Asta, de fapt, e unul dintre motivele serioase pentru care moneda euro n-o sa dispara cel putin pina in 2013. China nu are chef sa depinda prea mult de dolar (cu toate ca depinde) asa ca o sa faca orice (inclusiv o sa-si asume niste pierderi financiare) pentru ca euro sa ramina o moneda importanta.

In ceea ce priveste legatura aeriana directa Bucuresti-Beijing as avea o intrebare: cine o sa plateasca?

China cu siguranta nu. Ar ramine ca Romania sa sprijine financiar legatura. Sunteti de acord sa platiti din propriile venituri vreo 5-10 lei pe an ca Bucurestiul sa aiba o cursa aeriana directa cu Beijingul? Asta e de fapt intrebarea (pentru ca ar fi necesare subventii de la buget, bani din taxele pe care le platiti).

Cursa nu e viabila comercial. Asta e insa doar parerea mea. Argumentul pe care il aduc este ca o astfel de cursa (a TAROM) a fost desfiintata prin 2003. Imi inchipui ca desfiintarea nu a avut ca motiv profitul care dadea TAROM afara din casa. Poate situatia s-a schimbat, nu am date inca in sensul asta.

Se pare ca exista un potential de vreo 20 de mii de calatori pe an pe relatia Bucuresti-Shanghai (si invers, evident) si inca vreo 8-10 mii pe relatia cu Beijing. Deci, daca se face pe baze comerciale cursa ar trebui sa fie spre/dinspre Shanghai. Nici macar in varianta asta nu ar fi profitabila. Sa zicem ca ma insel, sa nu punem raul in fata, insa chiar si asa am mari dubii ca Bucurestiul poate face fata (comercial) unor curse, chiar indirecte, prin hub-urile Amsterdam, Istanbul sau Moscova. De Londra nici nu are rost sa amintesc.

Asa ca, da, cursa aeriana directa Bucuresti-Beijing are unele sanse de a deveni realitate. Prin decizie politica si nu din punct de vedere comercial. Parerea mea. Sper ca realitatea sa ma contrazica.


4 Comments on “Zbor de la Bucuresti la Beijing / analiza pe texte”

  1. teo says:

    In functia ce ar trebui sa aiba rezultat linia aeriana sunt multi parametri.Ar avea sanse daca ar face curse comune cu alte linii cu care TAROM e partener. Cu ocazia asta ies din calcul Istanbul si Londra, pentru ca Turkish si BA joaca in alta liga, dar ar intra o asociere cu China Eastern sau China Southern.

    Si ar putea lasa orgoliul la o parte si sa faca o cursa cu escala. Bucuresti – Shanghai (Hong Kong?) – Beijing ar avea mai multe sanse de reusita. Turkish, pentru cursa de Jakarta ar avea cel mult 20% cerere, dar pentru ca opreste in Singapore, aduna calatori din tot sudul Asiei si Australia.

    Dar mai trebuie sa asigure si conditii pasagerilor. Am recidivat, de nevoie, dupa 10 ani sa folosesc Tarom pe linia Bucuresti – Timisoara si am dat de aceleasi avioane prafuite, doar mai uzate. Plus criza care si-a pus amprenta pe restul serviciilor. La unele puteau sa si renunte si sa-si spuna low-cost.

    • @ teo

      Ehh, nu e treaba mea sau a ta sa dam idei comercialului din Tarom. Sunt sigur ca exista oameni care iau salariu pentru chestia asta. Eu insa cred ca daca era o ruta profitabila (China) sigur o facea cineva. Tarom, KLM, BA, Wizz, Blue… se gasea cineva sa stringa banii.

      Am pierdut o cursa BA (prin 2006) spre Londra si am plecat a doua zi Tarom. La intoarcere BA mi-a tras iar teapa pentru ca nu confirmasem intoarcerea dupa ce ca nu plecasem cu ei. Mie mi s-a parut ciudat atita vreme cit aveam platit un dus-intors la Londra. Ce treaba au ei cum am ajuns acolo daca m-am prezentat cu biletul de intoarcere la data la care trebuia? Nici o despagubire, nimic. Doar sfaturi politicoase si pe un ton civilizat (recunosc asta)

      Asa ca am revenit tot cu Tarom. Mie personal mi s-au parut ok. Poate pentru ca era cursa de Londra? Adica s-ar putea ca pe intern sa fie mai amariti, cam cum e si diferenta dintre un personal si un intercity….

      • teo says:

        @administrator
        Ai zis de 2006. Intre timp, tine cont ca a intervenit criza! Eu am facut Timisoara-Bucuresti cu Carpatair si returul cu Tarom, asa ca am avut ocazia sa compar. Extrapoland la celelalte curse, nu m-ar mira as gasesc si acolo diferenta.

        Cat despre patania ta… ce sa zic. Sigur nu era ceva scris marunt la capatul biletului? Carpatair a avut o vreme prostul obicei sa te puna sa-ti confirmi si reconfirmi intoarcerile. Acum mi-am adus aminte de o faza cand am ajuns sa tin avionul in loc si sa-i dau eu plecarea din cauza asta. A fost de tot rasul, dar nu pentru cei care asteptau in autobuz si cu atat mai putin pentru mine.

  2. […] postul lui Sergiu despre linia directă Bucureşti – Beijing. Hai, citiţi-o, că şi asta de aici e de […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s