Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Mi se-ntimpla tot mai des


Ce sa fac? Ma aflu in situatia in care consum multa informatie (din presa romaneasca sau de pe alte meleaguri). Din ce in ce mai des, parca, aflu tot felul de chestii ciudate despre China.

Se facea asa… ma uitam la TVR 2 la emisiunea “Ora de business” (era sa scriu celebra. Se difuzeaza de la 20:30) a celebrului Moise Guran.

Daca mi-ar cere cineva parerea i-as zice ca nu e o emisiune rea (mai ales in comparatie cu alte oferte. Dovada ca ma uit la ea). Pacatuieste insa prin cantitate mare de speculatie pe pixel (sau secunda, daca schimbam referinta).

Pe blog(uri) e acceptabil (nu recomand) sa speculezi. Mai ales daca ai si argumente. O “greseala” am facut si eu recent cu corelatia dintre cursul euro-leu si accize pe 1 octombrie. N-am fost atent la formularea “prima zi lucratoare din octombrie”. Adica nu cursul euro de pe 1 octombrie (cum s-a tot intimplat in ultimii ani).

Oricum, pina la urma nu are nici cea mai mica importanta daca am avut dreptate sau nu (a fost curs record, ce sa mai… A fost dictat de “asteptari”. In cazuri de genul asta ele conteaza, nu “litera legii”).

Greseala a fost faptul ca nu am deosebit albul de negru si ca m-a inghitit valul “pietei” fara sa observ (cum a facut si restul pietei) cuvintul “lucratoare”.

Comportamentul de turma, la care ma refeream de fapt, a invins. Nu e tocmai placut sa realizezi ca, pe baza unor informatii neconforme cu cea ce ti se pare tie adevarat, evenimentul se produce, totusi.

Stateam eu asa si aud ceva despre “China”. Hait, zic, iar zice asta niste ineptii. Aici, ca sa fiu corect, ineptiile erau rostite de vocea din off. Nu stiu cit ati urmarit (eu am urmarit, asa cum m-am confesat ceva mai sus) dar e mereu o singura voce. Poate face parte din “politica”, cine sa stie? Ideea e ca daca vocea se imbolnaveste sau nu poate presta o sa fie o problema din cauza “unicitatii” ei. Ma rog, nu e treaba mea.

Si, zice vocea (deci nu Moise Guran), ca in China KFC nu ar fi foarte popular si ca un omulet cu initiativa s-a gindit sa imbunatateasca afacerea lansind OFC, Obama Fried Chicken.

Acuma, am stat si mi-am zis eu, de ce ar copia cineva un brand sau un business fara succes? De Adibas si Nice s-a mai auzit insa ideea, in cazul lor, e sa copieze un suces.

Poate ca textul nu a fost scris de vocea (din off) care citeste. Asa ca n-ar avea nici o vina. La fel se intimpla si in cazul lui Moise Guran care doar prezinta (click pe . Asta ar fi, mie nu mi-a mers. O fi de la player? Da, urmaresc emisiunea)

Partea nasoala e ca ies destul de multe ineptii. N-are importanta din vina cui (poate chiar au o echipa minuscula si nu apuca sa-si faca treaba pe cit de bine pot si ar trebui). Ce incredere mai pot avea eu in orice calcul legat de deficit sau de dobinzi atita vreme cit o stire despre China (foarte probabil preluata, nu e capat de lume, si imbunatatita – partea cu KFC nu are succes) e clar pe linga?

Pe linga faptul ca nu are nici o logica (economic vorbind, sa nu uitam la ce emisiune ma refer) e foarte asezata pe toate cliseele legate de China. Cam in genul presei occidentale cu “orfanii din Romania”, “cersetorii din Romania” si “muncitorii romani”.

Ok, “China vinde”. Dar ceva bun-simt (chiar si economic) nu strica niciodata. Singura explicatie ar fi ca oamenii care lucreaza la “Ora de business” nu au facut parte – sau nu avut timp (da, nu va mirati, se poate chiar si la stat) – din delegatia de 18 jurnalisti care l-au insotit pe premierul Boc in recenta vizita in China (click pentru amanunte). Poate scapau de clisee si aflam chestii noi.

Leave a Reply

