Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

“Floare de iasomie” si dinastia Qing – 100 de ani


Pina pe 11 octombrie, cind ramasese sa ne intilnim ca sa ridem de atacul asupra NYSE (zic eu, cu toate ca puteam sa scriu evaluam) mai sunt 9 si 10 octombrie.

Sumar: Huaxi, dinastia Qing, context “cultural chinezesc”. Let’s go!

China a atras atentia zilele acestea cu “zgirie nori – Huaxi – satul bogat”. Cei care mai baga nasul pe aici stiu despre ce vorbesc. Am vazut simbata seara discutia de pe TVR 2 dintre Lucian Pirvoiu si nenea cetateanul chinez “sef” al China Town (cautati singuri daca va intereseaza, mie imi scapa numele si povestea e alta).

In legatura cu discutia de la TVR 2, s-a inecat dupa primele 7 secunde in aceleasi clisee: un sat de succes in China vs. un catun amarit din Romania, “de ce in China se poate, iar la noi exista contraexemple?” (se poate si la noi, la alt nivel, vedeti comuna Certeze – foto sus – din judetul Satu Mare si multe altele). Aveti rabdare si cititi, o sa argumentez.

Prezentatorul (a se lua la cunostinta ca nu am nimic cu el sau cu televiziunea publica. Dimpotriva, TVR incepe sa-mi placa) n-a priceput nimic (si romana invitatului lasa mult de dorit, ca sa fiu sincer) si cred ca singura intrebare care ii statea pe buze era: “da’ ciini mincati?’.

Ia puneti o ureche aici. Va zice ceva melodia?

O alta interpretare, mai solemna, probabil mai aproape de cum “vad” piesa multi dintre chinezi (sper sa nu gresesc)

Melodia asta e atit de importanta in China incit a fost baza fondului sonor al ceremoniilor de premiere a medaliatilor la Olimpiada din 2008 de la Beijing. Eveniment (sportiv) considerat drept momentul de inceput al recunoasterii internationale a succesului Chinei. Nu ar trebui sa subliniez faptul ca ceremoniile de premiere au fost nenumarate si ca au fost transmise in foarte multe tari. Deci alegerea melodiei care sa “reprezinte sonor” Olimpiada din China n-a fost o chestie de 2 lei…

Piesa se numeste “Mo Li Hua”, in romaneste “Floare de iasomie” si, daca nu v-am convins cit e de importanta (ma indoiesc, dar sunt oameni si oameni), aflati ca a fost cintata la Oslo in 2010, la ceremonia la care i-a fost acordat lui Liu Xiaobo premiul Nobel pentru pace.

Liu Xiaobo n-a fost prezent (nici azi nu i-a fost “inminat” premiul Nobel) din motive independente de vointa lui. O intreaga tevatura cu premiul asta dupa cum se poate vedea aici si aici.

Primele 2-3 minute sunt importante (daca nu aveti prea mult timp), iar mimica violonistului mi se pare ca zice totul

Exemplul (cu exagerat de mult video, sunt de acord) cu Mo Li Hua e ca sa vedeti cam cit se stie in Romania despre China. Ca o comparatie, sa nu recunosti melodia asta si sa discuti/ai opinii despre daca in China e bine sau rau, frumos sau urit, alb sau negru, e ca si cum ai vorbi despre Romania fara sa ai habar ca are capitala la Bucuresti si nu la Budapesta (sau Praga). Se mai intimpla, nu insist pe tema asta.

Si acum cu dinastia Qing

Pe 10 octombrie, luni, se implinesc 100 de ani de la inceputul “revolutiei” care a transformat China in republica. Sa nu uitam ca denumirea oficiala e Republica Populara Chineza. Primul cuvint, republica, isi are originea in miscarea inceputa pe 10 octombrie 1911.

Surprinzator, autoritatile de la Beijing au marcat aniversarea cifrei rotunde (un secol). Pe 9 octombrie (de ce pe 9 si nu pe 10 e o intreaga filozofie, daca va intereseaza intrebati la comentarii si raspund. E deja foarte lunga postarea) presedintele Hu Jintao a tinut un discurs pe tema asta. O traducere din AFP vedeti aici.

De ce e surprinzator? Pentru ca in China s-a marcat implinirea a 100 de ani de la un eveniment (important!) la care Partidul Comunist din China nu a avut nici o contributie. Pentru simplul fapt ca nu exista pe vremea aia.

Asa ca discursul lui Hu Jintao trebuie inteles in contextul apropierii alegerilor din ianuarie care vor avea loc in Taiwan.

Vechiul dusman al PCC, partidul nationalist “Kuomintang”, e acum la putere prin presedintele Ma Ying-jeou. In ultimii aproape 4 ani s-au facut pasi MARI spre apropierea celor doua tabere. Insa la alegerile din ianuarie s-ar putea sa cistige opozitia (Partidul Democratic Progresist) care nu agreaza foarte mult apropierea Taiwanului de Beijing.

Dupa cum am tot behait, genul asta de comparatii (“de ce in China e una, iar in Romania e alta?”) nu-si au rostul. Trebuie inteles contextul. “Coplata” in domeniul sanatatii e cazul fericit in China (daca exista si literele magice Co), pensiile sunt o intreaga poveste, iar sistemul de “hukou”=legare de glie in Romania ar fi perceput ca iobagie. In Romania, coplata e perceputa ca o mare infringere a “poporului”.

Sincer, nu poti sa te astepti ca China sa fie inteleasa in Romania pentru ca diferentele sunt prea mari. Nu e doar cazul Romaniei. La fel se intimpla in toate tarile europene plus restul care fac parte din “cultura occidentala” (poate cu exceptia Australiei).

Ahhh, am uitat: “Mo Li Hua” a fost folosita ca “imn neoficial” al Chinei in tarile europene (1896) ultima parte a dinastiei Qing. Greu o sa gasiti un chinez care sa stie asta.

Plus ca, daca totusi vi s-a parut vag cunoscuta, inseamna ca sunteti o persoana care consuma opera. “Mo Li Hua”, prelucrata, e si in Turandot de Puccini. Un video care sa demonstreze chestia asta ar fi exagerat? :)))

Da’ cind o sa auziti piesa – si o s-o recunoasteti – (vine el momentul ala, nu peste mult timp. Daca nu mergem noi la chinezi o sa vina ei peste noi) sa va amintiti de faptul ca am lucrat vreo 5 ore pentru postare. Insa cu zimbetul pe buze, draga cetitorule. Diplomatie, zic.

5 Comments on ““Floare de iasomie” si dinastia Qing – 100 de ani”

  1. @ teo
    Ma rog, habar nu am de ce nu se vede comentariul…

    Cinci ore, dar cu folos. A iesit ceva bun. Chiar, de ce 9 si nu 10? Sa fie de vina succesiunea 9, 10, 11 si obsesia pentru numere a chinezilor? 9 – vesnic, 10 – perfectiune. La 11 ma dau batuta, ca nu stiu ce o mai fi pentru ei 😀

    Insa tare mult ma bucura (surprinzator pentru unii) sa am o critica “pe text” de la cineva care cunoaste – cit de cit – China. 9 octombrie, data discursului, e legata de zilele libere din China care au foarte mare legatura cu zilele de week-end si cu 1 octombrie.

    Dar experienta ta cu “Mo Li Hua”” cum a fost? Adica cum si cind ai aflat de ea? Cinci ore din cauza ca nu functioneaza multe chestii cum ar trebui. Ma rog, n-o sa mor din asta. Cum se face ca nu te intereseaza (DELOC) o poveste care ar putea sa schimbe domeniul in care te invirti?

    • teo says:

      @ Administrator
      Hai să fiu 100% sinceră. În China am descoperit doar Mo Li Hua Cha. Melodia am descoperit-o aseară, aici.

      Zici că era nelipsită la Olimpiada din 2008, dar pe vremea aia eram în Italia şi aveam la dispoziţie doar RAI-urile lui Berlusconi, care sunt la fel de tembeloide ca ProTV-ul sau Antenele noastre, plus o grămadă de posturi locale care erau un amestec de cine pe cine a lovit cu maşina şi ceea ce mi s-a povestit că ar fi OTV-ul. Palmaresul Olimpiadei l-am aflat din ziare, care cum ştii, nu prea au sonor.

      Îmi dau seama că îmi lipsesc multe din cele ce aş vrea să le ştiu despre China. Ceea ce am prins acolo au fost lucruri în care am dat cu capul proprietate personală sau am citit despre locurile pe unde am umblat, tocmai ca să nu merg ca boul la poarta nouă şi să mă uit la ce mă înconjoară ca şi curca-n lemn.

      Schimburi culturale nu am avut cu cine face. Abia în ultima duminică am întâlnit o tipă care era profesoară la o facultate şi vorbea engleza, dar nu am mai avut când promova relaţia. În marea majoritatea timpului cât am fost acolo am fost un fel de negru pe plantaţie, iar puştimea proaspăt absolventă de facultate care m-a înconjurat nu prea a avut vreo legătură cu tradiţiile sau cu restul de cultură generală. Sunt specializaţi pe felia lor profesională până în pragul îndobitocirii. Nu vreau să jignesc pe nimeni, pentru că ştiu că şcoala e dură în China, dar am avut exemple „în mâna mea”. La un moment dat am avut în practică un student care mi-a spus că el studiază proiectare de matriţe. L-am întrebat dacă asta e specializarea lui la ceva ce la noi s-ar numi TCM şi mi-a spus clar că nu, el în facultate face mold design. Scurt şi cu nişte materii care să-l ajute să proiecteze chestii în care se toarnă, suflă sau injectează. NB: Îl rog pe b să mă contrazică, dacă nu e aşa, pentru că el are o experienţă mult mai bogată în China şi sigur s-a lovit şi de personaje cu pregătire mai umanistă. În rest, trupeţii mei ştiau despre tot felul de mărci americăneze despre care eu nu auzisem sau trupe de pop de-ale lor sau de-ale vecinilor de la est.

      Crede-mă, am învăţat foarte multe de la Blog Cât China, cel pe rit vechi. Sau măcar mi-a fost punct de plecare ca să caut mai departe informaţie. (Mulţumesc din inimă pentru asta.) De multe ori te-am invidiat că îţi petreci vremea documentându-te şi mai eşti şi plătit pentru asta. Până una – alta, mi-am adunat “bibliografie” şi aştept momentul când o să am vreme să mă pun liniştită pe citit şi rumegat la cât se potriveşte cu ce am trăit acolo şi cât bate spre ficţiune, mai mult sau mai puţin ştiinţifico…

      În cealaltă ordine de idei, că mi-ai mai dat un subiect de aberat… M-a interesat, am citit şi am votat. Ba chiar m-a bătut gândul să scriu şi eu despre ei. Îmi plac anonimii în măsura în care sunt visători şi mai am şi eu o doză de idealism în mine. Cu riscul să mai dai din când în când cu capu-n gard, e foarte faină senzaţia să pluteşti pe nişte nori pufoşi şi să îţi imaginezi tot felul de chestii.

      La primul episod a fost meciul tău cu ei şi mi s-a părut că le-ai făcut faţă cu succes, aşa că n-avea rost să-ţi sar în apărare. La al doilea am văzut că au reuşit să-ţi capteze atenţia mai mult decât o ştire de la faptul divers, a fost momentul când mi-a venit să zic şi eu ceva de ei, dar m-am luat cu treaba şi cu altele şi au rămas pe post de rezervă. Pe urmă m-am gândit să mai stau o vreme, să văd dacă sunt în stare să facă ceva. Nu ştiu dacă mai ţii minte, în urmă cu vreo 8-10 ani apăruse o organizaţie cu idei înalte, ce se dorea alternativă la politicienii corupţi şi promitea că or să curgă lapte şi miere după ce vor ajunge la putere. Uniunea Un Viitor Pentru România parcă se numeau şi a fost cât pe ce să pun şi eu botul la ei, chit că mi-am promis că nu o să fac parte niciodată din vreo formaţiune politică. La prima campanie electorală s-au disipat, unindu-se cu nu ştiu ce partid, de au ajuns ca nici Google să nu-şi mai amintească de ei.

      Aşa că vreau să-i văd pe anonimoşi la lucru. Vorbe am tot auzit. Dacă o să văd fapte de succes, mai discutăm. La un moment dat m-au cam mâncat degetele să comentez la al treilea episod, dar te-am văzut aşa de ambalat în a-i răspunde vecinului b. că am zis că n-are rost să mă mai bag şi eu în vorbă şi să-ţi stric efectul asupra publicului. Dar se pare că mi-ai simţit lipsa. Sper să nu te fi plictisit acum, că m-am lungit mai ca o zi de post.

  2. teo says:

    Epur si muove, ca sa-l citam pe limba lui pe cel ce ti-a dat logo.

    In dimineata asta bcc/rra e iar pe baricade! Ori o fi fost serverul picat, ori ai un fan nestiut la IT si a pus de-un update.

    • @ teo

      Isi revenise inca de aseara. De aia am si sters partea respectiva. Insa timp de vreo ora, cit am incercat sa-l accesez, nu mergea. A fost o concluzie preipita din partea mea pentru ca nu exista alta explicatie. Pagina http://www.romaniaactualitati.ro se vedea iar blogul nu. Ma rog, nu era capat de tara. Probabil ca va fi sters cindva din motive de inactivitate. Cu ocazia asta mi-am dat seama ca ar fi bine sa recuperez chestiile mai interesante.

  3. teo says:

    @amin Revin mai pe seara cu celelalte raspunsuri ca la serrviciu n-am voie la wordpress si de pe telefon e incomod sa compun o chestie inteligenta.


Leave a Reply

