Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Abuz de CNP (cod numeric personal)


Bai, m-am timpit! Nu mai pot! De citeva zile tot aud ba una, ba alta, despre codul numeric personal si recensamint. Poate ca reflectarea recensamintului in presa “main stream” mai mult incurca decit descurca.

Hm… asistam la o noua conspiratie. Sau inspiratie, naiba mai stie. Nu stiu speta conspiratiei: o fi aia iudeo-masonica, aia mondiala sau e doar una mai micuta, sud-est europeana? Pentru ca a dezlantuit energii nebanuite.

Au iesit scortosii de la Institutul National de Statistica sa se bata cu CNP-ul. Ba ca e legal sa fie trecut in formularele de recensamint, ba ca e ilegal. A cazut chiar un cap (probabil pe merit, nu ma bag). Cel al directorului de comunicare al INS, Vladimir Alexandrescu. Deh, presa si poporul vor singe! Pe mine personal nici macar nu ma intereseaza daca e legal sau nu sa-l ceara. Eu l-am oferit de bunavoie. Ca prostu’ satului, o sa ziceti. Ce naiba poate face cineva cu CNP-ul meu?

Intii de toate: ce e CNP-ul?

Pai e un numar format din 13 cifre dupa cum urmeaza.
prima e codul pentru sexul persoanei. Masculin/feminin codificat 1 / 2 – pentru cei nascuti intre 1 ianuarie 1900 si 31 decembrie 1999; 5 / 6 – pentru cei nascuti intre 1 ianuarie 2000 si 31 decembrie 2099.
urmatoarele 6 cifre sunt data nasterii: AA/LL/ZZ (an, luna, zi).
urmeaza 2 cifre pentru codul judetului in care s-a nascut persoana.
urmatoarele 3 cifre sunt un cod personal. Nu pot exista 2 persoane care sa aiba acelasi sex, sa se fi nascut in aceeasi zi si in acelasi judet si care sa primeasca aceleasi 3 cifre.
ultima cifra e una de control care se calculeaza dupa un algoritm mai complicat folosind cifrele anterioare ale CNP-ului. (Nu cred ca va intereseaza cu toate ca ar putea iesi o povestioara interesanta cu cifrele astea de control. Ideea e ca iti arata daca vreuna dintre cifrele CNP-ului e scrisa/introdusa gresit).

Ies 13? Ies.

Foarte interesant e si faptul ca cei care behaie “de ce se cere CNP-ul?” n-au nici o problema sa-l dea la banca, posta sau sa si-l treaca pe tichetele de masa/cadou s.a.m.d.

Argumentele suna ceva de genul “da’ de ce sa aiba statul CNP-ul meu?”

Pai statul iti da CNP-ul (prin “evidenta populatiei”), deci il are oricum. De data asta se culege de la cei recenzati ca sa nu fie numarati de doua ori.

De ce ar vrea (sau ce interes ar avea) cineva sa fie recenzat de doua ori e o problema care ma depaseste. Insa in Romania se poate orice fiind populata de multe persoane ciudate. Printre care ma numar si eu :)) . Clar, trebuiea sa emigrez.

Am mai auzit varianta ca “se pot lua credite cu CNP-ul cuiva!”. Hmmm, asta e chiar tare. Pai, cetateni si cetatene, aveti aici (dati un click) un generator de CNP-uri. Cineva care va cunoaste sexul, data nasterii si judetul poate sa genereze CNP-ul. Mie mi-a iesit la al meu 😉 (am testat, ca sa nu vorbesc prostii).

Deci puneti mina, generati vreo 10 CNP-uri si dati fuga de luati credite. Sunt foarte curios daca reusiti (un 5 % – modest – pentru ideea pe care v-am dat-o merge?).

Aceasta postare este o “dedicatie speciala” pentru domnul Radu Sarpe. Un cititor accidental al meu (o sa cresc eu mare…) si un consumator amator (in sensul amatorismului) de “teoria conspiratiei” 🙂 . Si nu in ultimul rind pentru ca, in spiritul cavaleresc care-l caracterizeaza, s-a opus ca la dedicatie sa apara numele unei doamne, o alta cititoare accidentala.

5 Comments on “Abuz de CNP (cod numeric personal)”

  1. teo says:

    Necazul e că lumea chiar pune botul la faza asta. Degeaba au trecut douăş’ de ani, se pare că nenea Brucan a fost un optimist.

    Nu mai departe de maică-mea, care în 99,99% din cazuri e o tipă cu capul foarte pe umeri. Într-o seară tuna şi fulgera că ea nu-şi dă CNP-ul la recensământ. Am potolit-o urgent când i-am spus că îi recomad să facă exact aşa cum crede, dar numai dacă are 1000 de euro să-şi plătească amenda. Pentru că eu refuz să-i mai finanţez şi fantezia asta.

    Nu mă scoate timpul afară din casă, dar am prins una-alta pe la ştiri. Prima fază a fost când s-a isterizat unul la ProTV. Nici nu mai are importanţă ce spunea că ar putea să i se întâmple. Pe urmă s-au pus, vere, prezentatorii şi au escaladat problema, de parcă ar fi stat să se prăvale iadul peste biet poporul român. Se pare că toţi de la postul ăla şi-au început cariera la ştirile de la ora 5 şi au rămas cu deformaţie profesională.

    N-a trecut mult şi am văzut în culmea delirului, în Parlament, pe cineva de la opoziţie. Nu mai reţin dacă Ponta sau Geoană. Nici nu mai contează persoana, că de când a plecat Vadim să-i facă pereche lui Berbecali în Parlamentul Europei, au rămas ăştia doi bufonii din politică. Acompaniaţi la trombon de Crin. Problema lor era că pe baza CNP-ului cei de la putere or să-şi strângă o bază de date cu care să manipuleze populaţia şi să mai facă nu ştiu ce matrapazlâcuri.

    Când îi auzi cu ce vin în faţa poporului, îţi dai seama că şi Iliescu a fost tot optimist când a zis de Geoană că e prostănac. Oamenii ăştia-s idioţi în toată puterea cuvântului. Păi acuşica vin alegerile şi cum a pleznit criza drept în timpul guvernării ăstorlalţi, la cât de greu i-a mers românului în ultimii ani, n-ar fi exclus să întoarcă spatele trupei lui Boc. Păi atunci, întrebarea mea de om prost, nu lor le-ar rămâne pe mână baza de date de să se joace cu ea ca mâţele lui Creangă cu motoceii?

    Dar poporul a luat-o de bună, „că aşa zice la televizor”. Dă Doamne mintea românului, cea de pe urmă. Întrebarea e care urmă, că la ce popor aerian suntem, nici măcar nu atingem pământul ca să lăsăm vreuna.

    • @ teo

      Inteleg ca esti o votanta PDL (sau putere?, poate e mai aproape de adevar) care nu se intelege cu mama. Stai linistita femeie, nu esti singura (la faza cu “intelege cu mama” ma refer. De fapt, daca ma gindesc mai bine, nici la PDL n-ai fi singura).

      In ceea ce priveste recensamintul, cu sau fara CNP, o sa fie datele pe care se fundamenteaza tot felul de politici. Stiu ca exprimarea e pretentioasa insa citi:” someri, angajati, proprietari de locuinte, patroni, chiriasi, tigani, oameni cu apa in casa, cu buda in curte, cu sau fara aer conditionat in apartament” acum o sa se afle.

      Pe baza datelor recensamintului statul va investi (sau nu, cel mai probabil) in locuinte sociale – un fel de ANL. S-ar putea (cel mai probabil) sa se afle citi romani sunt afara. Statistic o sa se stie insa rafinarea datelor depinde de corectitudinea “inputului”. (Hei, cred ca ar trebui sa ma angajez purtator de cuvint la INS. Mai ales ca s-a eliberat postul…)

      Indiferent de cite CNP-uri o sa se culeaga, sau nu, recensamintul o sa ofere date importante. S-au facut recensaminte si inainte de 1979, cind s-a introdus CNP-ul in Ro, si nimeni nu se bate sa le conteste.

      La asta, parerea mea, s-au dorit (se doresc) date mult mai precise. O fi mina Eurostatului? Chestie pe care Guvernul, INS si restul gastii de povestitori nu au reusit sa-l comunice suficient de limpede si puternic. (Ciudat, chiar au fost/sunt deschisi la comunicare, la INS ma refer, nu la Guvern… mai greu dupa faza cu CNP… insa se pare ca “alte interese” – chiar habar nu am, ma joc si eu – au patruns mai adinc in mintea oamenilor).

      Daca ma intrebi, cei care nu o sa-si dea CNP-ul nu vor fi amendati. Pentru ca el nu are importanta statistic. E doar pentru eliminarea dublurilor (mult peste ceea ce pot eu intelege).

      Problema in Romania e ca oamenii pot fi manipulati mediatic. Nimeni nu avea si nici nu are vreun interes sa nu fie un recensamint cit mai ok (diferenta de eroare intre 0,00001 % si 0,1 % o sa afecteze viata multora, inclusiv a celor care mesteca timpenii in media) si totusi se intimpla.

      Deci, eu daca as fi CNA as sanctiona extrem de drastic (chiar inchide) multa media din Romania. Cea care s-a limitat la a transmite “X a declarat/spus/sustine” fara sa citeasca LEGEA!!!! (m-am enervat 🙂 ). Bai, o sa sara oameni de la balcon pentru ca “a scris la ziar” sau “au zis la TV” ca e cutremur. Chiar nu e funny.

      Nu conteaza daca presa, politicienii, opozitia, puterea sau purtatorul de cuvint al INS (fostul, incepind de azi) sunt de vina. Oamenii cred vorbele, nu mai gindesc… ” a declarat ca…” e suficient pentru ei. Nasol. Mai ales daca cineva, suficient de important, o sa declare ca TOTI trebuie sa sarim de la etajul 9. Cu argumentatie legala ( gen, Legea 207 din nu stiu ce an, bla, bla, bla).

      Altfel, tu m-ai pus pe FB? Ca am o avalansa la “CNP”. Am publicat pe la 18, “au inceput” pe la 20, si cred ca iar fac record de vizualizari. Daca nu-l fac e din cauza ca am scris tirziu (ma gindisem la tema pe la 11).

      Nu ca ar fi important recordul dar mi se pare relevant ca argument la “isteria CNP”. E si miine o zi, cred :))

  2. teo says:

    PDL-ul l-au votat ai mei. Eu n-am servit alegeri pentru că am fost plecată şi consulatul la care ar fi trebuit să ajung a fost cam prea departe ca să merite efortul. Dar probabil acelaşi lucru ca şi ei l-aş fi făcut şi eu dacă aş fi fost în ţară. Nu ştiu însă ce aş face dacă ar fi mâine alegeri.

    Părerea mea e că dacă s-a făcut ceva în ţară în ultimii ani a fost cu presiune şi bani de la UE. Ăsta le-a fost norocul pedeleilor. Oricine e comerciant bun când are bani. Ghinionul le-a fost că a dat criza în noi tot pe mandatul lor. Dacă e s-o analizăm la rece, singurul lucru diferit de ceilalţi a fost că s-au apucat să mai facă puţină curăţenie printre corupţi şi haimanale. Dar nici pe asta n-aş paria că e ideea lor fără îndemn şi urecheală de la UE.

    Cât despre relaţia mea cu părinţii, e una foarte bună. Mai mult, pe maică-mea o consider cea mai bună prietenă. Am dat un exemplu atât de apropiat ca să arăt cât mai clar cu putinţă că şi oameni normali şi pe care poţi conta riscă s-o ia pe arătură când li se picură în urechi aceeşi prostie, zi de zi.

    Nu te-am pus eu pe FB. Se pare că mai ai şi alţi fani care îţi fac publicitate. Eu te-am pus pe polimedia cu omuleţul. Dar mă bucur că te citeşte lumea. Nu că ar conta ecoul 😉

    • @ teo

      Doamna, jos basmaua. Evident ca, asa cum se intimpla in orice spatiu civilizat, optiunile politice sunt personale. Si nu au nici o importanta. Argumentele (pro sau contra) sunt mult mai interesante. Merci (astept si valusorul de pe poli). Deci, zic eu, o sa-ti placa “NPRK”. Cu toate ca nu o sa inventez apa calda.

  3. teo says:

    A… să nu uit. Zici că-s votantă PDL. Stai, că nici de ei nu mi-e greu să tun şi să fulger. Sigur ai uitat că m-ai cam urecheat anul trecut când am făcut băşcălie de biata Nuţi, că-i căzuse frunza.

    Adevărul e că votez cu cine consider că îmi apără mai bine interesele la momentul respectiv. Că doar nu-s echipă de fotbal, să le fiu suporter până la moarte. La drept vorbind, şi cu ăia am rupt-o de când le-a venit ciobanul la cârmă.


Leave a Reply

