Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Preluarea puterii in Corea de Nord


Eu personal ma indoiesc ca Kim Jong-un va prelua usor friiele puterii de la Phenian. In primul rind pentru ca e tinar si are de-a face cu multe “cutre batrine”.

Apoi nu prea a apucat sa se instaleze adinc in sistem. A avut abia ceva mai mult de un an pentru a exersa conducerea (la nivel mai mic si sub supravegherea lui Kim Jong-il) ocazie cu care putea sa-si depisteze eventualii contestatari si sa-i inlature.

A fost ales tirziu de tatal sau sa continue dinastia si nu mi se pare ca e un sistem pe care ajungi sa-l calaresti prea rapid. Pe de alta parte are destule rude i aliati fideli ai lui Kim Jong-il in posturi importante.

Asta e insa doar opinia mea si ramine sa vedem anul viitor daca am avut sau nu dreptate.

Cei mai buni cunoscatori ai Coreei de Nord (si a liderilor de la Phenian) sunt chinezii. Beijingul e cam singurul sustinator al Phenianului. In ultimii doi ani Kim Jong-il a vizitat China de cel putin 3 ori cu celebrul sau tren blindat. Practic e singura tara in care a fost recent. Ba parca si in Rusia o vizita scurta dar nu mai retin foarte clar.

Asa ca un editorial in China Daily semnat de Shen Dingli m-a pus putin pe ginduri. Jurnalistul chinez (fara indoiala un mai bun intelegator al psihologiei regiunii si cu acces la informatii mai bune decit am eu posibilitatea) zice ca tranzitia va fi calma si ca Kim Jong-un va prelua treptat puterea fara probleme.

Poate cu aparitii mai discrete in urmatorii 3 ani care, inteleg eu, vor fi un fel de doliu national prelungit in Corea de Nord. Mai zice Shen Dingli in editorial ca toti cei care ar avea puterea de a influneta procesul politic sunt deja beneficiari ai sistemului si nu au nici un interes sa-l schimbe.

Singurul contraargument care l-as avea aici e lacomia umana: cu cit are cineva mai mult cu atit vrea mai mult si incearca sa si obtina daca se iveste ocazia.

In cazul de fata e vorba despre putere politica dar e la fel de valabil si la bani si la alte chestii. Ramine de vazut, cum am zis si mai sus.

Editorialul il puteti citi aici.

2 Comments on “Preluarea puterii in Corea de Nord”

  1. b says:

    Nu imi amintesc amanuntele dar Kenneth Lieberthal a spus la aljazeera ca unchiul si matusa lui Jong-un vor conduce de fapt. Unchiul e liantul militar…


Leave a Reply

