Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Nu inceteaza sa ma uimeasca


China, in general, insa in cazul de fata e vorba de Shanghai. Am mai scris despre povestea asta pentru ca se repeta lunar insa ramin masca de 2-3 ori pe an cind vad preturile pentru inmatricularea unei masini la Shanghai.

La cit scandal a fost si este in Romania pe tema taxei de prima inmatriculare (fosta taxa de mediu…sa zicem pina pe la 6-7 mii de euro in cazurile extreme si asta doar la masinile cumparate din strainatate. Pina anul viitor cind ar trebi sa intre in vigoare o noua varianta a taxei) cred ca ASA CEVA ar provoca o revolutie de dimensiuni medii.

Pretul unor numere de masina (inmatriculare) a ajuns la un nivel record, la licitatia organizata lunar de primaria din Shanghai, de 58.652 de yuani (RMB) adica aproape 7 mii de euro. Week-end-ul trecut.

Ca sa fie mai limpede. In Shanghai iti poti cumpara o masina insa nu ai dreptul sa circuli cu ea pina nu ti-o inmatriculezi. Logic. In martie au fost scoase la licitatie (mda, se liciteaza nu se plateste doar o taxa) 8 mii de numere. Asta la o populatie de vreo 20 de milioane de oameni, cam cit Romania.

Ma uimeste (si distreaza, ca sa fiu sincer) o astfel de informatie mai ales inchipuindu-mi cum se inpaca cu cliseele din Romania despre China.

“E o tara din Asia, cu crestere economica mare, se contruieste mult, condusa de Partidul Comunist si chinezii maninca ciini”.

Celor care admira – fara sa stie de ce – sistemul chinezesc ii sfatuiesc sa isi inchipuie cum ar fi ca dupa ce au dat banii de masina sa mai trebuiasca sa plateasca 7 mii de euro ca sa circule cu ea. Asta fara taxe de drumuri s.a.m.d. Propunerea e valabila si detractorilor UE.

Preturile la care s-a ajuns la licitatiile lunare pentru numerele de inmatriculare le vedeti in graficul facut de Shanghai Daily.

Ziceam ca ma distreaza sa-mi inchipui cum ar percepe cineva din Romania o astfel de informatie daca ar realiza cu adevarat situatia. Hai, sa nu fim modesti, nu se cade ca primaria unei metropole dintr-o tara “comunista” (China) sa jupoaie un om pentru ca si-a cumparat o masina (un mare efort in China) si mai are si pretentia sa circule cu ea. Ideea comunismului nu era o societate cit mai egalitara, fara incredibil de bogati si saraci lipiti pamintului? Asta pentru ca tot vorbim de “China comunista”.

Advertisements

4 Comments on “Nu inceteaza sa ma uimeasca”

  1. b says:

    e o politica buna. scopul ei e ca spre deosebire de meleagurile carpato-danubiene-pontice sa nu stam in trafic blocati de bizoni/loganuri/landroveruri/dacii etc ci sa mergem cu pejosul sau transportul in comun. si ramificatiile sunt multe de la organizarea spatiului la calitatea aerului.

    de altfel lipsa acestui pret mare de inmatriculare in beijing a contribuit la problemele de acolo.

    • teo says:

      @b
      Din cate stiu, in ultimul timp si in Beijing s-a introdus o masura de restrictionare a inmatricularilor, mai ales de cand s-a observat aparitia celei de-a doua masini in cadrul unei familii. Numai ca in Beijing se face tragere la sorti, ceea ce nu mi se pare corect. In Shanghai stii ca trebuie sa mai strangi niste bani, pe cand in Beijing te lasi la mana norocului.

    • @ b

      Asa, la nivel teoretic, ai dreptate. E cam ca si cum barilul de petrol s-ar face vreo 300 de USD si ar face profitabila investitia in energie eoliana/solara.

      Insa tare curios as fi cum ai convinge un roman (sau chiar olandez) ca pretul de 2 euro pe litrul de benzina (vreo 10 lei=RON) e mai ok decit un pret de 0,1 euro pe litru (cam 50 de bani) precum in tari ca Venezuela sau Iran. E cam aceeasi filozofie.

      Inteleg ca esti de parere ca doar cei foarte bogati au dreptul (trebuie sa-si permita) sa cumpere si sa circule cu o masina? Nu zi asa ceva cu voce tare in Romania. S-ar putea sa te doara.

  2. b says:

    da, masina nu e pentru oras, nu trebuie fiecare sa aiba propria masina, poate inchiria una cand are nevoie.

    masina e necesara cateodata si poate salva vieti ( vezi Country Driving a lui Peter Hessler) dar asta nu inseamna ca mi se pare ok ca volkswagen sa faca miliarde profit in timp ce transportul in comun sau caile ferate sa sufere.

    masina trebuie sa consume putin sau sa sa functioneze nu pe fossil fuels si/sau sa nu polueze. china, din moment ce a gresit (post 1997)si a dezvoltat infrastructura si industria auto va trebui sa inventeze o astfel de masina. asta din nou nu inseamna ca toti trebuie sa si posede in final acest auto-mobil si sa si-l schimbe datorita unor reclame. adica consumerism+ auto=dezastru ecologic

    sunt pentru mobilitate dar si mai mult pentru un ecologism bazat pe practici cotidiene sustenabile.

    da, daca poti dovedi ca ceva distruge urmasilor ecosistemul si cetaeteanului sanatatea, acel ceva poate fi interzis sau deveni foarte scump pmdv

    nu stiu cat va mai creste parcul auto in Ro dar orasele distrug spatii verzi pentru parcari si benzi suplimentare, urbanism de felul asta mai retrograd decat atat greu gasesti altundeva. mult prea multa lume conduce distante scurte in oras etc. ai vazut pozele de pe vreama crizei de petrol cand lumea a inhamat masinile si a scos biciclete …..

    normal ca avem nevoie de combustibil si in afara masinilor personale. dar un pret mare are acest beneficiu pentru calitatea vietii in orase.

    ca si in cliseul ala groaznic cu criza-oportunitate, stii..

    eu ma exprim liber in Ro, si inca nu am fost batut. lumea de-obicei cauta scuze, ca nu e infrastructura pentru biciclete etc. de aceea mentalitatile sunt importante pentru ca pot schimba practicile, care in schimb pot aduce schimbari structurale. sau preturi mari si pac bizonii sunt garati.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s