Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Pasti sau Paste, ca m-ati zaibit deja


Clar ca nu ma mai tin nervii. Fie vorba intre noi ma apucasem sa scriu ceva cu titlul: “V-as ruga sa ma scuzati, nu inghit cita imi dati”.

Am zis insa sa ma abtin. Ca tot e Saptamina Mare. Altfel, incredibil pentru mine, remarc un nou trend. “Sarbatorile pascale” devin tot mai des “PASTI” si tot mai rar “PASTE”. Mie mi se pare interesanto-dubios acest “organism viu, limba romana”. Dupa cum am mai explicat aici n-am mari competente (a se intelege ambitii) lingvistice.

Ceva mai demult, pe vremuri, eu am prins sarbatoarea Invierii Domnului drept “Pasti”. In urma cu citiva ani insa a inceput sa se impuna “Paste”. Asa ca am intrebat si eu (fiind din nord am zis ca poate folosesc un regionalism): “Pasti sau Paste?”

“Paste”, mi s-a raspuns de catre persoane aflate in situatia de a lua decizii, si asa i-a ramas numele. Exista si destule argumente (care ma depasesc evident). N-as putea polemiza niciodata cu argumente de genul “genitiv”, “radacina lingvistica”, s.a.m.d.

Anul asta “Paste” migreaza tot mai hotarit spre “Pasti”. Culmea, varianta promovata de cam aceleasi persoane. Tot cu argumente ca cele de mai sus. Nu mai inteleg nimic si cred ca ma lasa si nervii (ma repet cumva?).

Asta imi aminteste de data de 2. Ianuarie, februarie, martie, aprilie, mai, iunie, iulie, august, septembrie, octombrie, noiembrie, decembrie. E “doi ianuarie” sau “doua ianuarie”?

Eu personal 2 aprilie il pronunt ca “doi aprilie”. Tara asta e insa plina de oameni care pronunta “doua aprilie”. Boala s-a extins prin mutatii chiar la “douasprezece aprilie” sau “douazeci si doua mai”. Daca e doua de ce n-ar fi douazeci si doua?

Sper insa ca povesti mai schizoide decit asta (click pe link) sa nu intilnesc. (Nu reusesc sa pun sunet pe blog in continuare. Shame on me 😉 ).

Evident ca “Pasti” vs. “Paste” sau “doi” vs. “doua” e doar cortina care ascunde cusca cu monstrul.

La cit de sinusoidala e pronuntia cred ca m-as putea obisnui cu o astfel de incertitudine. Sunt insa chestii cu care nu vreau (sau nu pot, nu-mi dau seama) sa ma obisnuiesc.

E cam frustrant sa auzi, la orice idee, “Nu se poate, nu sunt bani!”. Una, “doi”, noua dintre idei poate chiar nu merita. Insa cind vezi ca la alte persoane “se poate, merita” cazi pe ginduri. Orice cadere are rezultate corelate direct cu norocul, suprafata de aterizare si inaltimea de la care se produce.

***”Nu se poate”. Zau?

Glumesc, evident, insa aveti idee daca e legal ca o persoana sa faca cerere de eutanasiere in Romania? Exista citeva tari (Elvetia cel putin) in care e in regula o astfel de solicitare.

Da’ un Kalasnikov (AK) second-hand si vreo 4 grenade defensive mai ieftine aveti idee de unde se pot cumpara?

5 Comments on “Pasti sau Paste, ca m-ati zaibit deja”

  1. Ugly Betty says:

    personal nu inteleg de ce atata drama in legaturile greselile gramaticale samd. oamenii sunt diferiti, fiecare om are calitati si limite. este imposibil ca majoritatea sa stapaneasca limba la fel de bine ca un scriitor, jurnalist, profesionistii comunicarii, etc. important este sa te faci inteles.

  2. teo says:

    Tu faci misto, testezi atentia sau ti-a scapat porumbelul? Vezi ca rosim ouale, nu impodobim bradul!


Leave a Reply

