Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Probabil cea mai scumpa bucata de tabla din lume


Pentru a tine sub control cresterea numarului de masini (intelegeti, adica sa nu se ajunga ca in Romania cu sosele gituite de trafic si masini parcate peste leagane de copii) la Shanghai se face lunar o licitatie pentru numerele de inmatriculare.

Mai precis, faptul ca ai cumparat o masina nu iti da automat dreptul sa si circului cu ea. O poti tine s-o admiri pina nu o inmatriculezi si primesti “tablitele cu numarul”.

In Romania licitatia respectiva ar fi numita “taxa de inmatriculare care ii avantajeaza pe bogati” si ar stirni valuri de indignare. Am mai scris (click aici).

Pentru luna mai au fost scoase la licitatie 9.300 de numere de inmatriculare, la o populatie de aproape 23 de milioane.

Pretul mediu la care s-a licitat un numar a fost de 64.367 de yuani, adica putin peste 10 mii de dolari.

Chiar si in ritmul asta de melc numarul masinilor tot a crescut frumusel si au inceput sa apara probleme cu locurile de parcare. Una dintre solutiile in discutie la chestia asta e ca persoana care vrea sa cumpere o masina sa aiba documente privind detinerea unui loc de parcare. Proprietate privata sau inchiriere pe termen lung (minim 1 an). Mi se pare ca ceva similar se practica in Tokio.

Solutia la care s-ar gindi orice roman auzind de taxele mari de inmatriculare ar fi “da’ de ce nu si-o inmatriculeaza in alta parte, cu e la noi faza cu Bulgaria?”. Se practica si asa ceva insa tine doar daca esti strain si faci pe prostul cind te opreste politia.

Nu prea e fezabila varianta pentru ca masinile inmatriculate in alta provincie a Chinei trebuie sa plateasca taxe consistente ca sa poata circula pe infrastructura rutiera a Shanghaiului: tuneluri, autostrazi sau poduri. Si asta zi de zi.

Advertisements

6 Comments on “Probabil cea mai scumpa bucata de tabla din lume”

  1. teo says:

    Vad ca pe an ce trece e tot mai scump sa inmatriculezi o masina in Shanghai. Si mai mult ca sigur ca trendul se va pastra ani buni de acum inainte.

  2. b says:

    din pacate nu sunt taxe pe poduri, autostrazi si tuneluri in oras. doar pe autostrazi in afara inelulul nr.3

    sunt multe masini inmatriculate in alte provincii (din jiangsu si zhejiang, si provincii indepartate.) un factor devine asigurarea masinii si hukou-ul, ca bariera pentru inmatricularea in alte provincii. ma pot interesa in detaliu dar stiu ca chiar si cu numar de shanghai (hu) din orasulsatelit qingpu de exemplu (hu-c), nu intri dincolo de inelul 3 (sau risti amenda) pentru a evita congestionarea

  3. b says:

    pe tema parcarilor subterane : urbanistii municipalitatii evalueaza si impun beneficiarului/cosntructorului un numar (minim) de locuri/capacitate care trebuie sa le asigure in incinta pentru viitoarea constructie. teoretic fara conformare cu mandatul de urbanism, nu se elibereaza autorizatia de constructie.

    • @ b
      Legea si normele de urbanism suna frumos si in Ro. Trotuarele de pe linga cladirile de birouri sunt totusi ocupate.

      • b says:

        mediul e opac in Ro ( vezi litigiile si textura urbana). in china, vezi cartea arhitectului olandez “You can’t change china, china changes you” sau Urban China Magazine si devine evident (tot la fel si prin observatie) ca regulile ( orientare sudica, distanta de la trotuar etc.) sunt transpuse in realitate. arhitectii se plang ca nu pot produce in afara lor.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s