Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Sistemul de vot uninominal


Omuletul cu drept de vot din Romania se apropie de o situatie socanta fara sa-si dea seama. Cei mai multi cititori de pe aici intelg (cit de cit) avantajele si dezavantajele fiecarui sistem de vot. Pentru ca nu exista un sistem perfect. Altfel ar fi fost deja adoptat de intreaga lume.

Discutiile din ultimul timp au aprins insa interesul asupra sistemelor electorale si altor oameni. M-am gindit sa atrag atentia (nu are legatura cu optiunea mea; eu – de exemplu – cred ca Romaniei i s-ar potrivi mai mult sistemul din Australia. Un fel de “pe lista cu optiune”) asupra problemelor uninominalului intr-un tur sau “uninominalul pur”. Adica “first past the post”.

“Uninominalul intr-un tur” avantajeaza partidele mari (cam 2-3). Partea buna e ca partidul cistigator are majoritate (guvern/guvernare) stabila. Partea proasta e – tot mai des se aude de asta – “lipsa de reprezentativitate”. Sau “reprezentativitatea scazuta”. Multi folosesc sintagma asta insa putini inteleg ce inseamna.

Cel mai aspru repros la adresa sistemului “uninominal cu redistribuire” folosit la alegerile parlamentare din 2008 este ca “s-a intrat de pe locurile 2 sau chiar 3”. Argumentul e valabil insa doar pus in context. Daca “primul/cistigatorul” in colegiu era intr-adevar bun obtinea peste 50% din voturi si mandatul era al lui.

Cazurile cu “parlamentar de pe locul 2 sau 3” au fost in colegiile unde “cistigatorul” nu a fost ales de majoritate. De genul ca primul a luat 30% (70 la suta din electorat nedorindu-l) si al doilea 24 % (76 % nefiind fanii lui).

Orice persoana obisnuita este insa adepta ideii ca “cel care a luat mai multe voturi merita mandatul”. Buuuun. Nu pot zice nu. Exact asa e la “uninominalul intr-un singur tur”.

Parlamentarii de pe locul 2 sau 3 au obtinut mandatul ca sa echilibreze curentele relevante din societate. Si s-a intimplat DOAR in colegiile in care locul intii era – de fapt – nedorit de MAJORITATEA (50%+1) ELECTORATULUI.

Uninominalul pur/Uninominalul intr-un tur

Marele dezavantaj al acestui sistem de vot e ca permite unei minoritati organizate/inteligente/norocoase sa preia puterea si sa dicteze “democratic” majoritatii. Inchipuiti-va minoritatea cum va convine: ungurii (exagerare, deh), bugetarii, pensionarii, ateii, tiganii, xenofobii, s.a.m.d. Nu e vorba de vreun curent politic ci de un grup minoritar cu interese comune care voteaza in scopul implinirii nazuintelor. De exemplu pensii mai mari. Sau salarii triplate (daca au o astfel de oferta electorala) pentru bugetari.

De dragul simplitatii sa ne inchipuim ca intr-o tara cu 25 persoane exista doua “blocuri electorale”: A si B. A poate fi USL sau PDL (cum preferati) si invers in cazul lui B. Ei bine, 9 persoane din cele 25 (adica departe de majoritatea intuitiva de 13 persoane) pot prelua puterea. Si chiar foarte democratic respectind “obsesia” ca cel care ia mai multe voturi e “cistigatorul moral”. Asadar: “promisiunile” A sunt votate de un grup (+) si cele ale B convin si sunt votate de alte persoane (*).

Reprezentantii minoritatii (inteligente sau organizate sau norocoasa) ii vom nota cu +.

Reprezentantii majoritatii ii veti recunoaste dupa semnul *.

Tara ipotetica, cu o populatie de 25 de persoane cu drept de vot, o impartim in 5 colegii electorale egale. Fiecare cu populatia lui si cu dreptul la UN parlamentar.

Avem colegiile:
1 (populatie: +, +, +, *, *) si rezulta parlamentar +;
2 (+,+,+,*,*) rezulta parlamentar +;
3 (*,*,*,*,*) rezulta parlamentar *;
4 (+,+,+,*,*) rezulta parlamentar +;
5 (populatie: *,*,*,*,*) parlamentar *.

Aveti un exemplu in care 9 persoane cu drept de vot (cei cu + din colegiile 1,2 si 4) obtin mai multi parlamentari (3 din 5) decit ceilelalte 16. Adica + conduc democratic (chiar daca nu sunt reprezentativi) o tara cu 25 de oameni avind doar 9 voturi.

Efectul acesta (al impunerii vointei minoritatii) poate fi aplificat de “uninominalul pur sau first past the post“. Pentru ca voturile pentru + nu trebuie sa fie 3 (50% +1) fiind suficiente chiar 2 daca electoratul * voteaza candidati diferiti (fiecare pe el, de exemplu). In acest caz exagerat ar fi suficienta o populatie de 6 persoane + pentru a prelua puterea.

Efectul “minoritatii cistigatoare” poate fi chiar foarte mare daca numarul de candidati intr-un colegiu e mare (sa zicem 15) si au sanse sensibil egale. Intr-un astfel de caz se poate cistiga lejer cu 8-10 % din voturi. ADICA: fara ca cel devenit cistigator sa fi fost votat de 90-92% din CEI CARE S-AU PREZENTAT LA URNE. Daca luati in considerare faptul ca prezenta la urne e foarte departe de 100% ajungeti sa intelegeti usor sintagma “lipsa de reprezentativitate”.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s