Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

CFR low-cost


cfr

Declaratia ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, legata de transportul low-cost pe calea ferata a starnit destule zimbete si replici caustice. Chestii de genul ca “ce conditii sa mai tai de la CFR Calatori ca sa poti vinde bilete low-cost”?

Pentru conformitate, declaratia a fost facuta la PRO-TV:”Vreau sa va spun ca a venit (n.m. Alexandrina Gatej, presedintele CA al CFR Calatori) cu o idee si mi-a placut foarte mult – se vede foarte clar ca experienta din managementul privat o ajuta -, aceea de a face un program sa mergi cu 10 lei la mare. Poate e exagerat cu 10 lei. Un gen de low-cost, exact asta mi-a spus, ca va incerca sa studieze politicile de low-cost din aviatie si sa vedem daca nu putem implementa o politica de low-cost si in transportul de calatori, mai ales ca, daca suntem corecti cu noi, ar trebui sa fie cam low-cost transportul nostru de calatori”.

Chestia ingrijoratoare nu sunt criticile stirnite, ci dovada ca nu se intelege cum e business-ul low-cost.

Relu Fenechiu sigur nu-l intelege, criticii declaratiei sigur nu-l inteleg si am vagi banuieli ca s-ar putea sa nu stie prea multe nici doamna Gatej. Altfel Alexandra Gatej n-ar fi trebuit sa isi inchipuie ca trebuie sa studieze politicile de tarifare din aviatie. Sistemul se aplica deja pe calea ferata in Marea Britanie, e suficient sa-l copiezi.

Pe scurt, “low-cost” inseamna ca – asa cum se asteapta toata lumea – transportatorul incearca sa ofere un pret cit mai mic. In aviatie se face prin taierea costurilor cu serviciile la bord, cu taxele de aeroport (se aterizeaza pe aeroporturi mai marginase cu costuri mai mici), prin neintroducerea in “pret” a unor taxe si – foarte important – prin cresterea gradului de ocupare.

Toti l-au luat la misto pe Relu Fenechiu pentru ca pe calea ferata nu ai cum sa influentezi costuri de genul “servicii in tren”, taxe de gara sau sa opresti in alta gara. Au dreptate insa nu asta e secretul business-ului low-cost ci preturile reduse prin cresterea gradului de ocupare.

In ceea ce priveste profitabilitatea nu e totuna daca un avion (sau un tren, de ce nu) circula cu doar 25 la suta din scaune ocupate sau cu un grad de ocupare de 95%. Pentru ca cursa trebuie oricum efectuata indiferent de citi pasageri ai.

Asa ca cei care au inventat “low-cost” in aviatie s-au gindit asa: “exista destui oameni care sunt dispusi sa renunte la o parte din confort pentru un pret mai bun”. Si iata ca au avut dreptate. Asta in ceea ce priveste costurile care pot fi reduse.

Gradul de ocupare este crescut prin vinzarea la preturi diferentiate a biletelor pe aceeasi cursa. Asta se poate aplica linistit si la tren.

Mai precis, numarul de locuri se imparte in mai multe transe (in functie de cit de populara e cursa respectiva). Sa zicem: 5%+10%+10%+25%+30%+15%+5% = 100%.

Primele 5% din locuri au un pret foarte mic (cel pe care il vedeti scos in fata la reclamele de gen “zbor la Berlin de la 49 de euro”), urmatoarele 10% sunt ceva mai scumpe, urmatoarele si mai scumpe si tot asa. Prin strategia asta calatorii sunt stimulati sa isi cumpere bilete cit mai din timp.

Avantajul e ca ai banii la dispozitie mult timp (la CFR de exemplu incasarile sunt in cele 7 zile dinaintea cursei, grosul probabil in ultimele 2-3 zile. Cu mici exceptii – online, plata electronica sau foarte din timp preturile sunt aceleasi si cu 5 zile inainte de plecare si cu 15 minute).

La cursele low-cost din aviatie sunt bilete si chiar curse intregi vindute cu luni bune inainte. Banii pot fi rulati (sau aduc dobinda) asa ca se poate vinde ceva mai ieftin. Plus ca vezi din timp cam ce incarcare are cursa si poti sa-ti adaptezi preturile (scazi-cresti) in functie de cerere astfel incit sa nu ai aproape nici un loc gol. In avion sau in tren.

Advertisements

4 Comments on “CFR low-cost”

  1. Toate bune si frumoase 😀 dar Imi sangereaza ochii de la tema asta. Nu imi place ca parca ai scris pe hartie igienica

  2. belgianca says:

    Cam nasol cu trenurile in Romania, ca iti ia o groaza de timp sa calatoresti cu viteza melcului turbat de colo-colo…

  3. Toby Frazier says:

    Cred ca salariatii CFR Calatori nu mai inteleg nimic. Din luna februarie pana in iunie inclusiv, toti salariatii CFR Calatori au “primit in dar” , cu acordul sindicatelor, cate 1 zi suspendare a Contractului Individual de Munca, pentru a ajuta la redresarea economico-financiara a SNTFC, din cauza blocarii conturilor de catre unele sindicate/salariati/banci comerciale in scopul obtinerii drepturilor castigate in instanta prin sentinte judecatoresti. Ba mai mult, pana la data de 31 Mai s-au instituit :drept bonus” si unele masuri financiare pentru aceeasi “cauza nobila” (interzicerea achizitiei de birotica, papetarie, tehnica de calcul, diminuarea cu 40% a cotei de carburant salariatilor SNTFC ale caror functii beneficiaza de autoturisme in interes de serviciu, reducerea cu 50% a cuantumului valoric pentru convorbiri in telefonia mobila). Dar astazi auzim si vedem la TV ce nebunie a hotarat CA al CFR Calatori: 10 lei cu trenul InterRegio Bucuresti – Constanta (de 5 ori mai putin), in loc de 58,20 lei cat ar fi fost normal sa plateasca fiecare calator. Intrebarea mea este, pentru ce atatea sacrificii impuse salariatilor CFR Calatori si cine suporta diferenta de tarif? Cumva MT sau da bine in fata conducerii acestuia? In orice alta conjunctura as fi inteles aceasta masura de low-cost…Pacat ca se intampla asa ceva si nimeni din conducerea CFR Calatori ( unii mai sunt si cfr-isti ) nu-i explica directorului SMART ca o astfel de masura, indiferent de termenul pentru care se aplica, in conditiile nesubventionarii, saraceste tot mai mult bugetul cfr calatori, iar masurile drastice aplicate salariatilor au fost in zadar. Politicile de marketing sunt binevenite, dar nu in defavoarea angajatilor care muncesc cinstit. Cat priveste durata tranportului Bucuresti Nord – Constanta (2 ore), mai vorbim….Ar mai trebui adaugata 1 ora.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s