Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Buffett zice ca se pot face bani buni din presa locala


omaha world heraldNu numai ca zice asta, Warren Buffett, dar a si investit in business-ul de presa scrisa. In ultimul an si ceva, Berkshire Hathaway a cumparat 28 de ziare. Suma totala platita pentru ziare este de aproape 350 de milioane de dolari. Adica nu-i o gluma, la banii astia, sau cel putin mie asa mi se pare.

Decizia de cumparare a celor 28 de titluri (dupa cum e explicata in Raportul catre actioanri pe 2012 a Berkshire Hathaway) e cu atit mai surprinzatoare cu cit nu indeplineste unul dintre criteriile pe care Buffett isi bazeaza astfel de decizii. Dimensiunea achizitiei (in sensul ca 28 de “afaceri” care au costat un mizilic de nici 350 de milioane de dolari sunt prea mici. Afacerile interesante, care pot genera profit, sunt pentru Berkshire Hathaway cele de miliarde sau chiar peste 10 miliarde de dolari).

Stirile, zice Buffett, sunt chestiile pe care oamenii nu stiu ca vor sa le stie. Oamenii cauta stirile (in definitia larga a faptului sau evenimentului important pentru cititor) in tot felul de locuri. Inainte de televiziune si internet, ziarele erau sursa principala de stiri. Multa lume era abonata la cel putin un ziar si-si incepea ziua rasfoindu-l.

Intre timp, peisajul mass-media s-a schimbat mult. Ziarele si presa locala nu se pot bate cu marile retele TV si cu internetul. Din cauza asta scade audienta, ceea ce duce la scaderea veniturilor din publicitate si – eventual – abonamente, forteaza la reducerea costurilor si implicit a calitatii, apoi scade si mai mult audienta s.a.m.d. E un cerc vicios care duce la inchiderea ziarelor care nu reusesc sa iasa din el.

Warren Buffet spune ca intr-un singur domeniu nu pot fi invinse ziarele locale de celelalte mass-media atita timp cit ziarul si ziaristii isi fac treaba corect si cu profesionalism. Informatia locala. Un articol despre Pajistan sau Romania ar putea retine atentia citeva zeci de secunde unui cititor din Boston insa un articol scris bine despre primarie, taxe locale sau despre cineva sau ceva din Boston va fi citit pina la capat. Chiar si reclamele locale (de genul unor reduceri la un magazin) sunt informatii de interes pentru localnici, “stiri” intr-o definitie mai larga.

Faptul ca Warren Buffett e convins de ceea ce sustine, nu e doar un batut din buze, sunt sutele de milioane de dolari (un mizilic pentru el, dovada ca e dispus sa riste) cheltuiti totusi pe cumpararea de ziare. Un ziar care-si mentine sau creste relevanta informationala pentru comunitatea careia i se adreseaza va convinge suficient public sa plateasca pentru a citi informatiile care-l intereseaza. Fie pe hirtie, fie on-line, cititorul va plati daca primeste calitate.

CEO-ul Berkshire Hathaway sustine ca strategiile testate de multe din ziarele locale din SUA precum reducerea personalului, a numarului de pagini sau a frecventei de aparitie sunt cai gresite. Important pentru un astfel de vehicul mass-media e sa-si pastreze relevanta pentru comunitatea careia i se adreseaza. Daca reduci calitatea sau frecventa de aparitie ziarul isi pierde treptat din relevanta si -evident- din public. E calea sigura spre disparitie.

Si inca o chestie. Presa trebuie tratata ca o afacere, nu in alt mod. Daca la aceleasi rezultate financiare ai inchide o fabrica de pantofi, atunci trebuie sa inchizi si zairul. Plus, fara interventii editoriale pentru alte interese pentru ca afecteaza credibilitatea ziarului si a business-ului.

Dovada, zice Warren Buffet, e faptul ca el l-a sustinut public pe Barak Obama la presedintia Statelor Unite. Din cele 12 ziare pe care le detine si care au facut o recomandare de vot catre cititori, 10 au recomndat sau sustinut (endorsed) votul pentru Mitt Romney.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s