Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

30 de ore in Republica Moldova


IMG_4920De mult mi-am dorit sa vad Chisinaul si Republica Moldova. Cred ca de peste 15 ani. Am tot asteptat intilnirea pentru ca trebuia sa vina la un moment dat. Imi inchipuiam ca e o chestiune de rabdare, harnicie si dorinta in sensul asta. Vezi sa nu…

Intre timp, cei din jurul meu ajungeau mai devreme sau mai tirziu pe la Chisinau. Ba cu lansarea unui post de radio, ba a unei televiziuni, ba ca nu stiu ce proiect cu “podul de flori”, imnul, steagul, limba…

“Lasa ca o sa vina si vremea mea”, ziceam ignorind risetele celorlalti. Doar n-oi fi eu cel mai prost si incompetent. Pina la urma nici nu e atit de complicat sa ajungi in Republica Moldova. Doar ca eu nu voiam sa o vad ca turist grabit care bifeaza obiectivele interesante pentru vreun grup.

Imi inchipuiam ca o sa stau o luna, poate doua, ca sa am timp sa vad oamenii, obiceiurile, sa trec dincolo de ceea ce se vede. Ei bine, n-am avut norocul ala asa ca a trebuit sa recurg la solutia radicala.

“- Si ce te-a apucat tocmai acum?”, o sa intrebati.

N-am mai avut rabdare sa astept “plecarea la Chisinau” pentru ca traiesc de ceva anisori un foarte acut sentiment de “the end” pe toate planurile. Foarte accelerat in ultimul timp pentru ca pe linga ca mama lor e mereu insarcinata nici nu prea dorm diversi. N-are rost sa intru in amanunte insa chiar se cam incheie o serie si urmeaza tot felul de evenimente. Neplacute. Chiar daca vi se pare ciudat, stiu si simt ca asa va fi fara sa am insa ceva la mina. Astfel de “capat de linie” am mai intilnit nu o data insa nu se strinsesera atitea chestii sinergice in sens negativ.

Deci, fara sa ma gindesc prea mult m-am urcat intr-un microbuz la Bucuresti la ora 20 si peste 10 ore si cu 75 de lei mai usor (lei romanesti) m-am trezit la Chisinau intr-o dimineata de miercuri.

Interesanta trecerea de la frontiera pe care le-o recomand cu caldura celor care au uitat sau nu stiu cum circulau cetatenii romani inainte de a intra in UE. Diferenta intre a arata sau nu un act de identitate (buletinul sau pasaportul) care ar aparea la o eventuala acceptare a Romaniei in spatiul Schengen e absolut minora. Si atita timp cit britanicii suporta “umilinta” de a nu fi in spatiul Schengen cred ca nu le cade coroana nici romanilor sa prezinte un act la frontiera.

Surprinzator pentru mine e faptul ca pina la Chisinau abia am vazut citeva inscriptii cu litere chirilice. Chiar si inscriptiile alea vechi si scorojite de pe garduri sau ziduri de intreprinderi tot cu litere latine erau. Ma asteptam sa fi supravietuit mai multe chirilice. Se pare ca chiar prinde “grafia latina”.

Nu-mi dau seama cum e viata la tara pentru ca soselele principale nu intra in localitati. Asa cum e si normal si se intimpla in toate tarile din zona. Cu exceptia Romaniei.

Chisinaul e si arata a oras in care oamenii traiesc greu. Ei traiesc mai bine decit restul cetatenilor Republicii Moldova (cum se intimpla in mai toate capitalele) insa cred ca nivelul de trai e cam la nivelul unui orasel sarac din Romania. Evident ca exista si oameni foarte bogati, masini de lux, vile care te lasa cu gura cascata insa daca umbli suficient pe jos o sa vezi ca oamenii sunt destul de saraci si conditiile in care traiesc destul de grele.

Asta se vede de la mijloacele de transport in comun (tocmai se lauda cind eram prin Chisinau primarul Dorin Chirtoaca de treaba buna pe care o face de 6 ani la capitolul modernizare parc auto… zau?) la cum arata magazinele, blocurile, masinile societatilor de stat, etc. Despre asta poate altadata.

IMG_4924

La Chisinau gasesti frecvent oameni care nu stiu romana (sau moldoveneasca daca tineti mortis). As aprecia ca cel puti un sfert sau o treime din oameni nu stiu sa-ti raspunda in romana daca ii intrebi ceva. Asta nu inseamna ca nu m-au ajutat daca i-am intrebat de vreo strada sau un obiectiv.

N-am vazut cit as fi vrut sa vad din Chisinau pentru ca e un oras care scoate sufletul din tine daca il parcurgi pe jos. Asta din cauza ca se intinde pe nenumarate dealuri asa ca la Chisinau ai ocazia sa simti cu adevarat ce inseamna sintagma “alternanta vale-deal-vale”. Surprinzator de multe pante pentru capitala unei tari a carei altitudine maxima (cel mai inal virf) e sub 460 de metri fata de nivelul marii.

M-a frapat (si chiar deranjat pentru ca era cald si – amintesc – umblam pe jos cu un bagaj frumushal dupa mine) numarul mic de banci, cred ca numai prin parcuri, si inexistenta unor tisnitori cu apa potabila. Pina am gasit un loc in care sa am incredere sa schimb niste bani ca sa am lei moldovenesti am rabdat ceva sete.

N-a fost ceva de joaca avind in vedere ca am mers de la strada Armeneasca colt cu Stefan cel Mare (si Sfint!, sa nu care cumva sa uitati aspectul asta) pina la Gara Auto de Sud. Google zice ca “Indicatiile de mers pe jos sunt in versiune beta. Fiţi precaut(a) – Este posibil ca trotuarele si pasajele pietonale sa lipseasca din acest traseu. 5,1 km, 1 oră 10 minute”. Bine, Google asta nu cred ca a tinut cont de pantele pe care a trebuit sa le urc. Am supravietuit insa.

Remarcabila (pentru mine) e Piata Centrala din sectorul Centru al Chisinaului. Daca as fi avut suficient timp as fi petrecut vreo 8-10 ore in piata respectiva (foarte mare, nu pot aprecia dar e imensa) si as fi gustat mincarurile fel de fel.

IMG_4930

IMG_4931

Asa m-am limitat la “coptura” cu “cartofi” (un fel de placinta – prin Ardeal – sau langos, adica aluat prajit, a.k.a. gogoasa prin sud) si “coptura cu ficat”. La patiseria/panificatia cu cartofio, varza, brinza Chisinaul se apropie de retetele din nordul Romaniei. In sud se prefera umpluturile dulci. Umplutura cu ficat (“ficat!?!”) n-am mai intilnit-o insa in alte parti. 2,5 lei moldovenesti bucata. Cursul e de aproximativ 1 leu romanesc=3,7 lei moldovenesti.

IMG_4939

2 Comments on “30 de ore in Republica Moldova”

  1. CORNEL says:

    2 iulie 1504 – A incetat din viata Stefan cel Mare. 
    Stefan al III-lea, supranumit si Stefan cel Mare si Sfant (n. 1433, Borzesti – d. 2 iulie 1504, Suceava), fiul cel mic a lui Bogdan al II-lea (fost domn al Moldovei in anii 1449-1551) si al Oltei (Maria, nume luat la calugarire, inaintea mortii), nepotul lui Alexandru cel Bun, vine la domnie la 12 aprilie 1457. Calitatile umane, cele de om politic, de strateg si de diplomat, actiunile sale fara precedent pentru apararea integritatii Moldovei, initiativele pentru dezvoltarea culturii au determinat admiratia unor ilustri contemporani, iar, gratie traditiei populare si cronicilor a fost transformat intr-un erou legendar. Papa Sixtus al IV-lea l-a numit “Athleta Christi” (atletul lui Christos) iar poporul l-a cantat in balade: “Stefan-Voda, domn cel mare, seaman pe lume nu are, decat numai mandrul soare”. In cea de-a doua parte a domniei, Stefan cel Mare s-a ocupat in chip deosebit de
    ctitorirea de biserici si manastiri, construind chiar si doua in acelasi an. Traditia vorbeste de un numar de 40 de lacasuri sfinte, pentru 30 dintre acestea existand date certe de identificare. 
      

    • @CORNEL
      Ma indoiesc ca exista vreun domnitor care sa fie “seful Moldovei” peste 100 de ani. Adica din 1449 pana in 1550. Altfel recunosc ca nu aveam habar ca a murit pe 2 iulie. La Suceava (nu am calcat inca in cetate dar cine stie..)


Leave a Reply

