Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Dulshile grai moldoviniesk


O buna parte dintre romani ii trateaza pe cetatenii Republicii Moldova cam de sus. Cel putin asa mi se pare mie. Nu cred ca e ceva consistent la mijloc, adica nu cred ca bancurile cu “basarabeni” sunt cu mult mai frecvente decit cele cu “olteni”, “ardeleni”, “regateni”, etc.

Insa diferentele culturale (si de alte tipuri, ele, diferentele) fiind mai profunde probabil ca se gasesc mai multe subiecte legate de Republica Moldova de care “sa ne ridem”. Eu nu cred celebrele bancuri, sigur le stiti, legate de graiul din stinga Prutului. Cica “Q: cum se zice la lovitura de la 11 metri in Republica Moldova? A: palitura de osinda”.

Am cunoscut destui elevi si studenti din Republica Moldova veniti in Romania si in afara de “poame” (md) = “struguri” (ro), “coptura” (md) = “prajitura/cozonac” (ro) si folosirea excesiva a dinsu+dumnealui nu retin alte chestii care sa-mi fi atras atentia in mod deosebit la limba romana vorbita in Republica Moldova. De altfel o parte dintre particularitatile graiului din stinga Prutului le regasesti si in dreapta pe la tara.

Pentru sanatatea “relatiei bilaterale” sper ca si la Chisinau se zic bancuri despre romani. Nu le-am auzit insa imi place sa cred ca exista si sunt funny. Eu as ride la ele si poate se va intimpla vreodata sa le aud.

Altfel, rusificarea (proces in plina floarte!, am dovezi in fotografia de sus :)) ) a lasat amprente destul de vizibile (nu neaparat distractive, insa depinde si de context) asupra limbii romane de la est de Prut. Limba afectata si de folosirea timp indelungat a alfabetului chirilic. Cine a citit vreodata aceleasi cuvinte transcrise dintr-un alfabet in celalat intelege despre ce vorbesc.

Legenda: “arenda” = “chirie”; “sectie consultativa” = “consultatii (medicale)”; “odihna la orce gust”; “fara zi de odihna” = “deschis si simbata si duminica”; “intr-un pas pe viata”, etc.

Oricum, situatia cu grafia latina si cu limba romana e peste ceea ce ma asteptam.

Leave a Reply

