Africa Asia calatorie China demografie dincolo de stiri economie explorer finante funny GUEST POST Jihad? mass-media politia sunetelor Romania tehnologie transport www

Caile Ferate Romane


Cam toata lumea e cu ochii pe vinzarea CFR Marfa catre GFR (Grup Feroviar Roman). Ma rog, cei care sunt interesati de infrastructura, cai ferate, companii de stat, transport si chestii de astea. CFR Calatori a trecut intr-un con de umbra dupa ce si-a trait “momentul de glorie” la sfirsitul saptaminii trecute (1 septembrie) cind biletele de calatorie s-au scumpit cu pina la 10%.

Pe de alta parte CFR Calatori a anuntat ca in prima jumatate a acestui an a inregistrat pierderi de 139 de milioane de lei, aproximativ 35 de milioane de euro. Pentru o tara ca Romania zic ca nu e putin mai ales ca pierderea e in scadere cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Reducerea pierderilor a fost posibila, zice conducerea CFR Calatori, prin “reconfigurarea activitatii prin reducerea unor linii neprofitabile, reducerea consumului de motorina cu aproximativ 800 de tone pe luna fata de 2012 si prin reducerea cheltuielilor cu personalul prin scaderea numarului de angajati de la 14.028 de persoane in 2012 la 13.891 persoane in 2013”.

Am uitat sa va zic: simbata, 31 august, am avut ceva treaba pe la Ploiesti si m-am dus cu trenul. La intoarcere am calatorit pentru prima data cu un tren particular (cam vechi – il vedeti sus – insa nu e deloc mai nasol ca cele folosite de CFR Calatori).

La plecare (cu compania de stat) am platit 17 lei. Pret nemajorat la un tren InterRegio (IR, deci probabil ca are si ceva pret suplimentar de viteza) si am ajuns la Ploiesti in 40 de minute.

La intoarcere (cu compania privata) am platit 7 lei si 30 de bani. Era tren Regio (R) si am ajuns in 50 de minute. De fapt trenul ajunsese in vreo 42 de minute in zona Basarab dar a mai stat pina a primit permisiunea sa intre in Gara de Nord.

Acuma ce sa zic? O fi bine?

Partea buna la trenul privat e ca exista si spatii speciale pentru bagaje (vezi foto mai jos) si cred ca se taxeaza suplimentar daca ai bagaje foarte mari cam ca la companiile aeriene. Nu stiu daca ati prins in vreun tren o familie care vine de sarbatori in Romania (cu 3-4 bagaje imense) sau care pleaca in concediu. Deci ocupa spatiul de bagaje pentru vreo 4-5 persoane plus orice centimetru liber de pe podele.

Evident, trenul privat e destul de plin. Modest dar OK mai ales ca nici nu are tupeu sa-ti ceara o caruta de bani. Biletele se elibereaza in tren de pe un dispozitiv mobil. Deci nu stai la coada la ghiseu.

CFR 004

Chiar nu-i vad bine pe cei de la CFR Calatori daca nu se schimba rapid ceva. Spre exemplu la Ploiesti un tren international (IC 347) avea 80 (!) de minute intirziere, trenul Regio care venea de la Brasov (R 14060) era in grafic si a ramas in grafic.

Deci trenul particular de simbata era plin. Duminica am zis sa vad cu e cu scumpirea si am mers cu trenul (modelul ala de era denumit “sageata”) asa ca m-am urcat in Bucuresti-Urziceni pina la Mogosoaia. Un drum pe care-l fac pe jos in vreo 2 ore dar pentru 4 lei… In cele doua vagoane “sageata” (adica separate, cu doi controlori pentru ca nu se poate trece din unul in altul) pe cele vreo 200 de scaune erau vreo 15-20 de calatori. CFR Clatori.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s